تجاری‌سازی فناوری میکروسکوپ نوری نانویی

فناوری میکروسکوپ بر اساس پلتفرم آرایه NanoLED به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌کند.
تجاری‌سازی فناوری میکروسکوپ نوری نانویی

یک تیم بین‌المللی به سرپرستی محققانی در دانشگاه بارسلونا یک میکروسکوپ نوری به اندازه تراشه نوری با وضوح فوق‌العاده ایجاد کرده‌اند که توسط nanoLED ها به عنوان منبع نور پشتیبانی می‌شود. طراحان معتقدند که این nanoLED ها قابلیت تعیین رزولوشن بدون نیاز به لنز را دارند و این نکته دستگاه را بسیار جمع و جور و مقرون‌به‌صرفه می‌سازد.

محققان این میکروسکوپ را در ذیل بخشی از پروژه اروپایی ChipScope طراحی کردند. این تیم همچنین یک شرکت استارتاپی موسوم به کیوب‌دات (QubeDot)، را ایجاد کرده‌است تا فناوری آرایه nanoLED را به بازار عرضه نماید.

nanoLED هایی که به عنوان پایه دستگاه عمل می‌کنند ۲۰۰ نانومتر هستند (اندازه‌ای که اجازه می‌دهد از دستگاه به صورت کاملاً کاربردی برای مشاهده برخی ویروس‌ها و فرآیندهای سلولی در زمان واقعی و بدون نشان دادن برخی از مشکلات همراه با تکنیک‌های با وضوح بالا استفاده شود). تفکیک‌پذیری میکروسکوپ این تیم به جای سیستم تشخیص به اندازه منبع نور بستگی دارد.

به عبارت دیگر، در مقایسه با وابستگی به تنها یک منبع نوری، دستگاه ابداعی از میلیون‌ها منبع نوری مینیاتوری 200 نانومتری استفاده می‌کند و بدیهی است که وضوح تصاویر، به اندازه LED های استفاده شده در دستگاه بستگی خواهد داشت. آنجل دیگوز، مدرس دپارتمان مهندسی الکترونیک و زیست‌پزشکی و عضو انستیتو علوم نانو و فناوری نانو دانشگاه بارسلونا (IN2UB) و هماهنگ‌کننده پروژه، گفت که این چیدمان به کاربران اجازه می‌دهد تا یکشی را مشاهده کنند و در زمان واقعی آن را دنبال کنند.

در ادامه پروژه ChipScope، تیم تحقیقاتی دانشگاه بارسلونا، پروژه جدیدی را با نام SMILE آغاز نموده که هدف آن، توسعه ابزارهای نوری مبتنی بر فناوری توسعه یافته ChipScope است. دانیل پرادس، هماهنگ‌کننده SMILE گفت که این پروژه جدید در نهایت قصد دارد توسعه‌دهندگان را قادر سازد تا فناوری را به بازار وسیع‌تری عرضه نمایند. این برنامه بر توسعه یک آرایه microLED، با ابعادی حدود ۱۰ نانومتر تمرکز است، تا از شدت روشنایی بالاتری برخوردار شده و بتواند به سیستم‌های استاندارد ابزار دقیق الکترونیکی اضافه شود. توانایی انجام این کار، منجر به یک سیستم روشنایی مقیاس‌پذیر و منعطف از نظر تعداد پیکسل، شدت و سرعت عملیاتی خواهد شد.

هنگامی که این سیستم با سیستم‌های تبدیل رنگ جفت شود، این پلتفرم جدید می‌تواند در طول‌موج‌های مختلف عمل کند و فراتر از میکروسکوپ از جمله در مشاهده واکنش‌های شیمیایی و بیولوژیکی نیز قابل‌اجرا باشد. از نانوفوتونیک می‌توان برای تشخیص ویروس‌ها و بیماری‌ها همچنین آنتی‌بادی‌های متمایز آن‌ها استفاده کرد؛ سال گذشته، تیمی از دانشگاه نیومکزیکو و دانشگاه مستقل مادرید، آرایه‌های دوره‌ای حاوی نانوذرات در اندازه‌های مختلف را تولید و پیاده‌سازی کرد تا نور منسجمی از رنگ‌های مورد نظر ایجاد نماید. علاوه بر تشخیص ویروس‌ها، این دستگاه همچنین دارای کاربردهای بالقوه‌ای در زیست‌سنجش و توسعه آینده منابع نور در مقیاس نانو است.

پروژه چهار ساله ChipScope، با بودجه 3.75 میلیون یورویی و با همکاری دانشگاه آلمانی Braunschweig، دانشگاه ایتالیایی Rome Tor Vergata، دانشگاه اسپانیایی Ymaging، انستیتوی فناوری اتریش، دانشگاه پزشکی وین و بنیاد تحقیقات میکروب‌شناسی سوئیس انجام گرفته است. QubeDot در Braunschweig آلمان مستقر است.

تولید پمپ ورتکس دوفازی

تولید پمپ ورتکس دوفازی

شرکت دانا تجهیز پترو آب پمپ ورتکس دوفازی تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌تواند با تولید حباب در مقیاس میکرو-نانو، در گندزدایی و هوادهی فرآیندهای صنعتی بسیار مؤثر باشد.