مشخصه‌یابی پروتئین‎ها با استفاده از حسگر گرافنی

شرکت هگزاگون‌فب، برای تسریع توسعه سیستمی مبتنی بر گرافن به منظور مشخصه‌یابی پروتئین ۱.۹ میلیون پوند جمع‌آوری کرده‌است.
مشخصه‌یابی پروتئینها با استفاده از حسگر گرافنی

شرکت هگزاگون‌فب (HexagonFab)، توسعه‌دهنده حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن مستقر در انگلستان، به تازگی ۱.۹ میلیون پوند برای تسریع توسعه فناوری جدید خود به منظور پایش فرآیند در صنعت زیست‌دارو جمع‌آوری کرده‌است. این شرکت ابزاری قابل‌حمل و مقرون‌به‌صرفه موسوم به HexagonFab Bolt را ایجاد کرده‌است که می‌تواند به سرعت داده‌های زیست‌دارویی را تولید کند.

این دور از بودجه ۱.۹ میلیون پوندی با مشارکت شرکت کمبریج اینترپرایز (Cambridge Enterprise)، بازوی تجاری‌سازی دانشگاه، همراه با پارک‌والک ادوایزز (Parkwalk Advisors) و چندین سرمایه‌گذار خصوصی انجام شد. این مبلغ علاوه بر ۵۰۰ هزار پوند کمک‌هزینه و جوایز است.

کریستوف فون بیبرشتاین، بنیان‌گذار هگزاگون‌فب، گفت: «برای این فناوری پتانسیل بسیاری در سطح جهان وجود دارد، اما ما به ندرت بر روی چیزی که ارزش واقعی کسب‌وکار در آن قرار دارد، تمرکز می‌کنیم. در مورد این فناوری، ما در حال حاضر در مرحله "نمونه اولیه" هستیم و پیش از این، مشتریان بالقوه‌ای را بکار گرفته‌ایم تا ابزار ما را در انگلستان، آلمان، سوئیس و ایالات‌متحده آزمایش کنند. بیشتر فناوری‌های موجود برای آنالیز پروتئین به اندازه‌گیری تغییرات خواص نوری متکی هستند. این تغییرات در مورد SPR می‌تواند تغییر در ضریب شکست و یا برای BLI تغییر الگوی تداخل باشد.

اندازه‌گیری‌های نوری بسیار صحیح هستند، اما این صحت به قیمت اجزای نوری پیچیده حاصل می‌شود. چنین اجزایی نه تنها بسیار پرهزینه هستند، بلکه در معرض خرابی بوده و هیچ پتانسیلی برای کوچک‌سازی ندارند. هدف هگزاگون‌فب این است که مشخصه‌یابی پروتئین را به میزان طور قابل‌توجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر، آسان مصرف‌تر و سریع‌تر از هر زمان دیگری نماید. این شرکت با تکیه بر پیشرفت در حوزه فناوری نانو، میکروالکترونیک و الگوریتم‌های پیشرفته، رویکردی کاملاً متفاوت را در این زمینه توسعه می‌دهد. این روش با اجتناب از استفاده از اجزای نوری، تنها از تشخیص الکتریکی استفاده می‌کند. میکرو تراشه موجود در قلب حسگر قادر به تجزیه و تحلیل پروتئین‌ها و تعاملات آن‌ها با یک ابزار اتصال و اجرا (plug & play) ساده و مقرون‌به‌صرفه است که در کف دست قرار می‌گیرد. این حسگر، یک تراشه کوچک به اندازه تمبر است که بار الکتریکی مولکول‌های زیستی را تشخیص می‌دهد. رویدادهای اتصال به طور مستقیم به یک سیگنال دیجیتالی تبدیل می‌شوند.

هگزاگون‌فب در حال ساخت فناوری ترانزیستورهای اثر میدان (FET) محرک است، فناوری که انقلاب محاسباتی قرن بیستم را میسر ساخت و آن را با گرافن ترکیب کرده است و تغییر در بارهای الکتریکی در محیط آن، بر ویژگی‌های الکتریکی لایه گرافن تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، هگزاگون‌فب قادر است تغییرات بار الکتریکی را در دقیقه تشخیص دهد، که این امر امکان تشخیص اتصال مولکول‌های زیستی را با دقت بالا فراهم می‌آورد. با گذشت سال‌ها پژوهش در دانشگاه کمبریج، این شرکت روش‌هایی را برای تولید و دستکاری این لایه‌های نازک اتمی با دقت مورد نیاز توسعه داده‌است. با ترکیب این روش‌ها با روشی برای عامل‌دارسازی سریع و پایدار سطح، این شرکت توانست HexagonFab Bolt را توسعه دهد.