همکاری برای ساخت یک ساعت اتمی با صحت زیاد

شرکت کلوین نانوتکنولوژی با همکاری متخصصان صنعتی و دانشگاهی اقدام به توسعه تکنیک‌های نوآورانه برای کوچک‌سازی ساعت اتمی نوری نموده است.
همکاری برای ساخت یک ساعت اتمی با صحت زیاد

متخصصان نانوساخت در شرکت کلوین نانوتکنولوژی (Kelvin Nanotechnology) با همکاری متخصصان طراحی محصول در وایدبلو (Wideblue) و پژوهشگران دانشگاه‌های استراتکلاید و بیرمنگام، در یک پروژه تحقیقاتی و نوآوری در انگلستان که توسط Industrial Strategy Challenge Fund تأمین مالی شده است، برای توسعه تکنیک‌های نوآورانه در کوچک‌سازی ساعت اتمی نوری همکاری می‌کنند. فناوری این ساعت جدید به بهبود دقت مکان‌یابی سیستم‌های تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای (GNSS) و همچنین پرداختن به مقیاس‌پذیری دیگر فناوری‌های کوانتومی توسط شرکای دانشگاهی در دانشگاه استراتکلاید و دانشگاه بیرمنگام کمک خواهد کرد.

نمونه‌های اتمی سرد با اندازه‌گیری فاصله فرکانسی سطوح انرژی اتمی گسسته، منجر به پیشرفت‌های عمیقی در دقت علم اندازه‌گیری می‌شوند. این ساعت‌های اتمی، عالی‌ترین نگهدارنده زمان (timekeeper) هستند که با پیشرفته‌ترین ابزارها دقت زمان‌بندی را فراهم می‌کنند که در طی بیش از ۳۰ میلیون سال، یک ثانیه هم کم و بیش نخواهند شد. با توجه به صحت بالایی که این ساعت‌های اتمی دارند از آن برای هماهنگی سیستم‌هایی که به دقت فوق‌العاده‌ای نیاز دارد (مانند GNSS) استفاده می‌شود. هر شبکه ماهواره‌ای دارای چندین ساعت اتمی است که به ارائه داده‌های زمان‌بندی دقیق کمک می‌کند و برای فراهم کردن داده‌های مکانی از طریق همگام‌سازی هر یک از ساعت‌های اتمی به وسیله ماهواره، رمزگشایی می‌شود.

راسل اورند، مدیر عامل وایدبلو گفت: «این پروژه یک مطالعه امکان‌سنجی است که هدف از آن تسهیل کوچک‌سازی ساعت‌های اتمی پیشرفته است.» برای دستیابی به این تفکیک زمانی بالا، ساعت اتمی از انتقال فوق‌العاده باریک در اتم‌های استرانسیم استفاده می‌کند که عملکرد بهتری نسبت به روبیدیوم دارند. به عبارت ساده‌تر، هرچه انتقال اتمی باریک‌تر باشد، ساعت اتمی دقیق‌تر خواهد بود. نقش وایدبلو در این پروژه توسعه سیستم نوری است که نور لیزر را به تراشه gMOT منتقل می‌کند. کلوین نانوتکنولوژی، gMOT و اجزای اپتیکی جمع و جور و فشرده طراحی‌شده توسط وایدبلو را تولید می‌کند. دانشگاه استراتکلاید تراشه gMOT را طراحی می‌کند و دانشگاه بیرمنگام آزمایش سیستم نوری نمونه اولیه را انجام می‌دهد.

دکتر جیمز مک‌گلیگان از شرکت کلوین نانوتکنولوژی که سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد، گفت: «ساعت‌های اتمی جزئی جدایی‌ناپذیر در فناوری مدرن هستند و کارهای روزمره ما را از محاسبات و معاملات مالی گرفته تا سیستم‌های ناوبری که در تلفن‌ها و اتومبیل‌ها استفاده می‌کنیم، تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که ساعت‌های اتمی پیشرفته، مرزهای جدیدی از اندازه‌گیری دقیق را پیش روی ما قرار می‌دهند، ما با تبدیل این دستگاه فیزیکی پیچیده و بزرگ به یک سیستم جمع و جور و کاربرپسند، می‌توانیم بیشترین اثرات اجتماعی و اقتصادی را برای خود فراهم کنیم. این مقیاس‌پذیری، با چالش‌های جدی مواجه است که همکاری ما با وایدبلو و شرکای دانشگاهی، می‌تواند آن‌ها را برطرف نماید.»

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...