پروژه‌ای برای تبدیل زباله‌های شهری به گرافن

شرکت گرافنیا قصد دارد در پروژه جدید خود زباله‌های شهری را به گرافن و دیگر مواد مفید تبدیل کند.
پروژه‌ای برای تبدیل زباله‌های شهری به گرافن

شرکت گرافنیا (Graphenea) در یک پروژه برجسته موسوم به CIRCULAR BIOCARBON، که این هفته آغاز شده و بیش از 23 میلیون یورو کمک‌هزینه دریافت کرده است، شرکت خواهد کرد تا اولین پالایشگاه زیستی تبدیل بخش آلی پسماند جامد شهری (OFMSW) و لجن فاضلاب (SS) به محصولات با ارزش افزوده، از قطعات متحرک مکانیکی گرفته تا دوربین‌ها و دستگاه‌های دید در شب برای مخابرات 5G را توسعه دهد.

این پروژه که نمرات کاملی از سوی کمیسیون اروپا دریافت کرده، شامل ۱۱ شریک از پنج کشور اروپایی (از جمله اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، فرانسه و آلمان) است و به دلیل مقیاس اجرای آن (سطح صنعتی) و همچنین قابلیت تکرارپذیری، نقطه عطفی برای کل اروپا محسوب می‌شود.

پالایشگاه زیستی یک مدل منحصر به فرد و یکپارچه با خطوط فرآیند OFSMW و SS است که در دو مکان، یعنی ساراگوسا (اسپانیا) و سستو سان جووانی (ایتالیا) اجرا می‌شود.

ساخت سایت در اسپانیا در سال ۲۰۲۲ در تاسیسات مرکز تحقیق و توسعه "Alfonso Maíllo" و در مرکز تصفیه پسماندهای شهری ساراگوسا (CTRUZ)، متعلق به شهرداری ساراگوسا و مستقر در پارک فناوری بازیافت (PTR) آغاز خواهد شد. در پایان این پروژه، یک پالایشگاه زیستی در مقیاس تجاری به طور کامل طراحی خواهد شد تا کلیه پسماندهای زیستی تولید شده در یک شهر با اندازه متوسط را تصفیه کند.

Urbaser، یک شرکت جهانی برای مدیریت محیط‌زیست است و Socamex، بخش آب Urbaser، این پروژه پنج ساله را هماهنگ خواهد کرد. ادواردو فرناندز، مدیر Urbaser گفت: «CIRCULAR BIOCARBON، یک پروژه اقتصادی چرخه‌ای است، که در آن اولین تصفیه‌خانه زیستی برای تصفیه مشترک زباله‌های جامد شهری و لجن فاضلاب در سطح صنعتی ساخته و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این امر با هدف تبدیل بخش آلی پسماند جامد شهری و لجن فاضلاب حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به محصولاتی با ارزش افزوده انجام می‌شود.»

آمایا زوروتوزا از گرافنیا گفت: «تبدیل پسماند شهری به گرافن از مزیت مضاعف کاهش اثرات زیست‌محیطی زباله‌ها و تولید گرافن به روش مقیاس‌پذیر و اقتصادی برخوردار است. ما با شرکای خود برای توسعه این فناوری و اجرای آن در مقیاس صنعتی در پالایشگاه‌های زیستی جدید همکاری خواهیم کرد.»

CIRCULAR BIOCARBON زمینه‌ای را برای نشان دادن امکان وجود تصفیه‌خانه زیستی به عنوان مدل جدید تصفیه پسماند برای شهرها در سطح تجاری ایجاد خواهد کرد. این کار بازار را برای محصولات جدید و چارچوب‌های تجاری جدید براساس دیدگاه چرخه‌ای تصفیه زباله در شهرها در شهرها باز خواهد کرد و به هموارسازی راه برای اقتصاد زیستی پایدار کمک خواهد کرد.