استفاده از سلول سوختی هیدروژنی در راه‌آهن روسیه

راه‌آهن روسیه توافق‌نامه مشترکی را برای توسعه لوکوموتیوهای سلول سوختی هیدروژنی امضا کرد. امید است که توسعه استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی برای خطوط آهن روسیه بتواند به کاهش آلایندگی، سر و صدا و لرزش کمک کند.
استفاده از سلول سوختی هیدروژنی در راه‌آهن روسیه

راه‌آهن روسیه، روسانو (RUSNANO) و سینارا گروپ (Sinara) با استفاده از نیروگاه‌های مبتنی بر سلول‌های سوختی الکتروشیمیایی هیدروژن همراه با باتری‌های لیتیوم-یون یک توافق‌نامه همکاری برای توسعه لوکوموتیوهای حمل بار و شانتینگ را امضا کردند.

این توافقنامه توسط سرگئی کولیکوف رئیس هیات مدیره روسانو، اولگ بلوزروف مدیرعامل هیات مدیره راه‌آهن روسیه و دیمیتری پومپیانسکی رئیس سینارا گروپ، به امضا رسید.

راه‌آهن روسیه به عنوان یک مشتری بالقوه برای لوکوموتیوها، سینارا گروپ به عنوان پیمانکار عمومی و روسانو به عنوان یک پیمانکار مشترک در رابطه با ایجاد سلول‌های سوختی هیدروژنی، سیستم ذخیره انرژی مبتنی بر باتری‌های لیتیوم-یون و سایر راهکارهای نوآورانه فناوری عمل خواهد کرد.

این قرارداد یک تحقیق پیچیده، توسعه و طراحی شامل تحلیل جامع از زیرساخت‌های لازم و توسعه الزامات فنی برای اصلی‌ترین لوکوموتیو باری و همچنین تعدادی دیگر از فعالیت‌ها را فراهم می‌کند. طرفین همچنین علاقمند به توسعه یک همکاری سودمند دوجانبه در توسعه لوکوموتیوهای شانتینگ با استفاده از نیروگاه‌های ترکیبی بر اساس سلول‌های سوختی هیدروژن و سیستم‌های ذخیره انرژی تولید داخل هستند.

سرگئی کولیکوف گفت: «این توافق‌نامه نمونه‌ای از ایجاد اتحاد برای تفکیک هزینه‌ها و شایستگی‌ها برای توسعه یک پروژه فناوری امیدوارکننده با استفاده از منابع انرژی جایگزین است. امروزه، بخش حمل و نقل هیدروژنی و الکتریکی بسیار امیدوارکننده است و روسانو قصد دارد تا به طور فعال این حوزه را توسعه دهد.»

اولگ بلوزروف توضیح می‌دهد: «طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی، راه‌آهن روسیه از جهت بهره‌وری انرژی حمل و نقل، رتبه اول را در جهان دارد. سهم راه‌آهن روسیه در کل میزان آلایندگی گازهای گلخانه‌ای در روسیه کم‌تر از یک درصد است. از سال ۲۰۲۵ به بعد، ما قصد داریم تا فقط لکوموتیو برقی و همچنین لوکوموتیوهایی که از منابع انرژی جایگزین مانند گاز طبیعی و هیدروژن استفاده می‌کنند را خریداری کنیم. این کار به ما در کاهش بیشتر آلایندگی محیط‌زیست کمک خواهد کرد.»

دیمیتری پومپیانسکی افزود: «ما می‌توانیم ببینیم که این محیط چگونه روند جدیدی را برای توسعه بیشتر صنعت مهندسی راه‌آهن ایجاد می‌کند. حمل و نقل هیدروژنی در راه‌آهن می‌تواند معضل آلایندگی گازهای گلخانه‌ای و سر و صدا را حل کند. طبق برآوردهای ما، نمونه‌های آزمایشی لوکوموتیوهای خط اصلی و شانتیگ می‌توانند در سال 2023-2024 ایجاد شوند.»