کاربرد نانوپوشش های سخت و مقاوم در صنعت

مرکز توسعه نانوپوشش یکی از زیرمجموعه های کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. این مرکز یک مدل بومی توانمندسازی فناوری، با هدف توسعه و تقویت فناوری نانوپوشش در کشور و نیز کمک به ایجاد سکوی فناوری ای مناسب جهت تبادل فناورانه بین صنعتگران و فناوران ایرانی طراحی شده است. اهداف دیگر این مرکز به قرار ذیل است:
هما نطور که اشاره شد، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری از اهداف راهبردی شرکت ها می باشد. استفاده از فناوری «نانوپوشش» افق روشنی را پیش روی صنایع و شرکت ها گشوده است. بطوریکه در سه دهه اخیر، این فناوری در صنایع دنیا به صورت تجاری در آمده است و از آن به عنوان عملیات پایانی بر روی قطعات و ابزارها استفاده می شود. هم اکنون این فناوری به عنوان کسب و کاری با ارزش افزوده بالا برای شرکت ها بدل شده است و صدها شرکت دانش بنیان در قالب تولیدکننده تجهیزات و ارایه خدمات لایه نشانی در دنیا فعالیت می کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده، میزان ارزش بازار صنعت نانوپوشش در امریکا در سال 2015 بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است که نشان از توجه بالا به عرصه نانوپوشش می باشد. با توجه به جدید بودن این فناوری در کشور، برخی چالش ها و موانعی وجود دارد که در ادامه به همراه راهکارهای عملیاتی آورده شده است:

1. آشناسازی صنایع نانوپوشش ها:
بر اساس گزارش های منتشره، بیش از 70 درصد قطعات صنعتی به علت تخریب سطح از رده خارج می شوند. از عوامل مخرب می توان به خوردگی، اکسیداسیون، سایش و فرسایش اشاره نمود که بسته به نوع کاربری موجود در صنعت متفاوت است که با نگاه مهندسی نوین و بهره گیری از فناوری های روز می توان بر آن مشکلات فایق آمد. لذا آشنا کردن مهندسان، تکنسین ها و مدیران از مزایا و اهمیت این فناوری و نیز تعامل با متخصصان حوزه نانوپوشش می تواند راهکارهای مناسبی برای کاهش هزینه ها ارایه نماید.

2. نیاز به تجهیزات پوشش دهی پیشرفته:
بر خلاف حوزه قدیمی آبکاری که بصورت سنتی و با هزینه کم قابل اجرا است، اغلب روشهای پوشش دهی نانو نیاز به تجهیزات و ادوات پیشرفته دارد. نیاز به سامانه خلأ و سیستم پلاسما (که از الزامات لایه نشانی است) موجب بالا رفتن هزینه دستگاه می شود. خوشبختانه سازندگان داخل کشور، تجهیزات و ادوات لایه نشانی را با هزینه بسیار کمتر از نمونه های خارجی تولید و عرضه می کنند.

3. نیاز به مهندسی و طراحی لایه بر اساس تقاضای مشتری:
همانطورکه در این گزارش اشاره شد، بر اثر ساخت و تولید تجهیزات پوشش دهی، امکان اعمال پوشش های مختلف با خواص متنوع فراهم شده است. تنوع لایه ها به نحوی است که هر لایه، کاربرد و ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. لذا تقویت تیم مهندسی کارآزموده در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها می تواند به این مهم کمک نماید.

دانلود فایل کامل گزارش
کاربردهای نانوپوششهای سخت و مقاوم در صنایع پزشکی و دارویی

کاربردهای نانوپوششهای سخت و مقاوم در صنایع پزشکی و دارویی

در سالهای اخیر با توجه به پیشرفت چشمگیر فناوری نانوپوشش ها در کشور امید است تا بتوان با بهره گیری از این فناوری مشکات موجود در مواجهه با سایش، فرسایش و ضربه در صنایع پزشکی و مواد غذایی را مرتفع کرد. صنایع پزشکی و مواد غذایی از جمله صنایع فعال در ...