گزارشی از بیست و پنجمین سمینار شیمی آلی ایران

دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری انجمن شیمی ایران، بیست و پنجمین سمینار شیمی آلی انجمن شیمی ایران را در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۱۱، ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور استادان، دانشجویان، پژوهشگران، متخصصین دانشگاهی، مراکز پژوهشی و صنایع شیمیایی برگزار کرد.

بیست و پنجمین سمینار شیمی آلی ایران از یازدهم شهریورماه 1396 به مدت سه روز در دانشگاه علم وصنعت ایران برگزار شد. مراسم افتتاحیه این سمینار تخصصی، با سخنرانی آقای دکتر برخورداری (ریاست محترم دانشگاه) و دبیر سمینار خانم دکتر جوانشیر آغاز به فعالیت کرد. در طی این سه روز اساتید برجسته از سراسر کشور در قالب ارایه جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی با محور های سنتز مواد آلی، شیمی سبز و توسعه پایدار، نانوکاتالیزگرها، بایوکاتالیزگرها، انرژی های نو و تجدید پذیر؛ فیتوشیمی، فتوشیمی، شیمی آلی محاسباتی، صنایع شیمیایی (آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی، دارویی....)، شیمی پلیمر و نانو شیمی به ایراد سخنرانی پرداختند.
از جمله سخنرانی های کلیدی در طول برگزاری سمینار، می توان به سخنرانی جناب آقای دکتر باقر افتخاری با عنوان "گرافن اکساید و نقطه کوانتومی کادمیوم تلوراید در نانو حسگرها و نانو زیست حسگرها" اشاره نمود.
ایشان بیان کردند: امروزه سرطان ریه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان محسوب می شود و دارای بالاترین آمار مرگ‌ومیر در بین انواع سرطان است. لذا تشخیص زودهنگام این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. با توجه به اینکه روش‌های متداول برای شناسایی سرطان ریه پرهزینه و زمان‌بر می‌باشند، ارائه روش‌های ارزان‌تر و سریع‌تر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. با پیشرفت چشمگیر فناوری نانو در سال‌های اخیر و توسعه‌ی نانو مواد مختلف، فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که نانوماده‌ی اکسید گرافن به علت داشتن خواص منحصر به فرد، در زمینه‌ی طراحی نانوحسگرهای زیستی برای شناسایی سرطان ریه، پتانسیل بالایی دارد.
تیم تحقیقاتی ایشان  نانوحسگر زیستی بر پایه‌ی نانوهیبرید گرافن اکسید DNA  برای شناسایی جهش‌های حذفی عامل سرطان ریه ارائه کردند. در این روش، شناسایی جهش‌ها با استفاده از پروب DNA نشاندار شده با FAM و از طریق طیف‌سنجی فلوئورسانس انجام شده است. همچنین گرافن اکسید با استناد به روش هامر سنتز شده، و با استفاده از طیف‌سنجی‌های  FT-IR، UV-Vis  و تصویر TEM بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.
سخنرانی کلیدی دیگر مختص به آقای دکتر حسین غفوری با عنوان "معرفی و کاربردهای نانو کاتالیست های پایه اکسیدگرافن اصلاح شده" بود. ایشان بیان داشتند: از این نانوکاتالیست‌ها می‌توان در صنعت دارویی جهت ساخت داروها و همچنین برای جذب آلاینده‌های زیست محیطی در محیط‌ های آبی و فاضلاب‌های صنعتی استفاده کرد. وی در ادامه به ویژگی‌های ممتاز نانوکاتالیست ساخته شده پرداختند و افزودند: از مزایای نسبی این بستر اصلاح شده نسبت به اکسیدگرافن می‌توان به پایداری گرمایی و شیمیایی آن، قابلیت انحلال در آب، توانایی بالای جذب کاتیون‌ها و خاصیت اسیدی آن اشاره نمود که امکان بازیابی مجدد در فرآیند بدون افت کیفیت را در اختیار قرار می‌دهد. این امر باعث افزایش راندمان و کاهش هزینه ی تمام شده در فرآیند سنتز ترکیبات پیش ماده ی دارویی می‌شود.
همچنین در روز آخر سمینار، آقای دکتر علی ملکی با عنوان "طراحی و گسترش نانو ذرات هسته پوسته سبز به عنوان کاتالیزورهای قابل بازیافت مغناطیسی در ظرفیت های چند جزیی تک ظرف " به ایراد سخنرانی پرداختند.
وی در ابتدا اهمیت شیمی سبز در توسعه پایدار را ذکر کردند و افزودند: امروزه شیمی سبز به واکنش¬های شیمیایی سالم با محصولات بی¬خطر و حداکثر بهره (حداقل مصرف ماده و انرژی) می¬پردازد، واکنش¬های چندجزیی و نانوکاتالیزگرها می¬توانند ما را به سوی این هدف سوق دهند.
وی ادامه داد : بازارهدف آتی در دنیا برای نانوکاتالیزورها ، صنایع متنوعی مانند پتروشیمی ، دارویی ، غذایی و شیمیایی خواهد بود لذا ارزش افزوده بسیار بالایی مورد انتظار است چنانکه پیش بینی شده است تا سال 2018 ، حجم معاملات مالی در بازار نانو کاتالیزورها به عدد قابل ملاحظه 6.6 میلیارد دلار برسد.
ایشان در انتها از مزایای چشمگیر این پژوهش اعم از نانوکاتالیزگرهای زیستی قابل بازیافت و فاقد فلزات واسطه سمی، ساده بودن روش آزمایش، زمان کوتاه واکنش، بهره بالا، کم هزینه بودن، استفاده از حلال¬های سبز و آلودگی کمتر نام بردند.

filereader.php?p1=main_ca88c3de1b144b399

شایان ذکر است در این سمینار بیش از 550 مقاله پس از داوری مورد پذیرش نهایی قرار گرفت که از بین مقاله ها در محورهای مختلف پذیرش شده، 20 مقاله بصورت سخنرانی تخصصی، 10 سخنرانی کلیدی و مابقی بصورت پوسترمورد پذیرش کمیته علمی قرار گرفت. همچنین هشت کارگاه تخصصی در زمینه موضوعات روز مورد نیاز محققین دانشگاهی و صنعتی به موازات سخنرانی ها ارایه گردیده است. از میان این کارگاه ها می توان به کارگاه برگزار شده با عنوان تجاری سازی فناوری و محصولات دانش بنیان توسط جناب آقای دکتر کیوان اوضاعی اشاره کرد. مفاهیم نظری تجاری سازی ، اصول و ظرفیت تجاری سازی و چالش های آن به همراه معرفی محصولات دانش بنیان از مباحث مطرح شده در این کارگاه بود. 
از برنامه های جانبی این سمینار ، برپایی نمایشگاه با حضور شرکت های فعال تولیدی و بازرگانی- وارداتی از شرکت های معتبر اروپایی و آمریکایی جهت به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردها و معرفی دستگاه های آزمایشگاهی ، جهت تولید محصولات مختلف شیمیایی تا مقیاس نانو، تجهیزات تست و آنالیز می باشد.

filereader.php?p1=main_39d0120748a15a586

لازم به ذکر است ، مراسم اختتامیه سمینار مذکور، ظهر روز دوشنبه 13 شهریور با سخنرانی دبیر کنفرانس سر کار خانم دکتر جوانشیر و تقدیر و تشکر از پوسترها و مقالات برتر ، عوامل علمی ، اجرایی و شرکت های حضور یافته در نمایشگاه این سمینار انجام پذیرفت.

filereader.php?p1=main_352dd1fe0aee1ae03

filereader.php?p1=main_fcb7a2b7354d78c1a
کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت چاپ و بسته بندی

کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت چاپ و بسته بندی

از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در صنعت چاپ و بسته‌بندی در دنیا وجود دارد، می‌توان به چسبندگی سطحی آنها اشاره کرد. در این گزارش صنعتی، این چالش بررسی شده و پلاسمای سرد به عنوان راهکار حل آن معرفی شده است. این فناوری اخیرا به‌عنوان یکی از روش‌های پردازش ...