ارائه دستاوردهای فناوری نانو در حوزه حمل و نقل ریلی

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سومین دوره حضور خود در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بر معرفی شرکتهای نوپای دارای محصول مبتنی بر نانو با توجه به نیاز صنعت ریلی تمرکز کرد.
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی ( صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته ) در تاریخ 25 لغایت 28 اردیبهشت در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد که در آن ۲۸۸ شرکت و واحد تولیدی شامل ۱۸۶ شرکت داخلی و ۱۰۲ شرکت خارجی از کشورهایی همچون روسیه، آلمان، چین، ایتالیا، سوئد، ترکیه، جمهوری چک، هند و اسلواکی به ارائه فعالیت‌ها، محصولات و خدمات خود در حوزه حمل و نقل ریلی پرداختند. حضور شرکت های مهم بین المللی در حوزه ریلی مانند زیمنس، آلستوم، بمباردیر، فوله، کنور و .... و شرکتهای بزرگ واگن سازی داخلی مانند واگن پارس، واگن سازی تهران، ایریکو، پلورسبز و ....علاوه بر شرکتهای بزرگ تامین کننده ناوگان و زیرساخت حوزه ریلی، غنای خاصی به این نمایشگاه بخشیده بود. 
تاکید دولت در برنامه توسعه اقتصادی برگسترش حمل و نقل ریلی با افزایش طول خطوط ریلی و تجهیزات آن در سال گذشته، برنامه‌ریزی‌ برای احداث خط آهن همدان، کرمانشاه، ارومیه، رشت و تبریز طی ماه‌های آینده، امضای قرارداد تامین 6000 واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی، قرارداد تأمین و خرید 2000 دستگاه واگن قطار شهری و حومه‌ای (مترو) برای کلانشهرهای کشور تنها گوشه ای از سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش است و این نشان دهنده فرصت های مناسب برای توسعه بازار محصولات مبتنی بر فناوری نانوست. پروژه های فوق به گونه ای تنظیم شده است که بخش اعظم اجزای باید توسط تولید کننده داخلی تامین شود.

filereader.php?p1=main_19ca14e7ea6328a42

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سومین دوره حضور خود در این رویداد بر معرفی شرکتهای نوپای دارای محصول مبتنی بر نانو با توجه به نیاز صنعت ریلی تمرکز کرد. از محصولات فناوری نانو در حوزه حمل و نقل ریلی شرکت‌های زیر محصولات نانویی خود را در این نمایشگاه عرضه کردند:
شرکت نوآوران نانو صنعت معین با محصول نانو افزودنی برای کنترل خوردگی
شرکت کیا نانوپوشش با محصول پوشش تبدیلی پایه زیرکونیوم (SurBond)
شرکت کیان رنگین با محصول رنگ پودری الکترواستاتیک با خاصیت کاهش دود
شرکت فراپیشتاز هونام با محصول نانوکامپوزیت لاستیک-سیلیکا
شرکت نانوساختار مهرآسا با محصول فیلتر هوای خودرو حاوی نانوالیاف (PAN)
همچنین محلی برای عرضه فناوری نانوپوشش‌ در غرفه ستاد توسط کارگزار حوزه ریلی  در نظر گرفته شد. حجم زیاد مصرف رنگ در صنعت ریلی در قسمت ساخت و تعمیرات و اعتماد به محصولات فناوران فعال در حوزه رنگ مبتنی بر فناوری نانو سبب شد که سه شرکت حوزه رنگ که محصولات آنها به نوعی مکمل یکدیگر هستند در این نمایشگاه معرفی شوند. میزان مراجعات و علاقه‌مندی بازدیدکنندگان و فعال بودن فناوران این حوزه در معرفی محصول خود باعث شد تقاضاهای زیادی برای توسعه محصول این شرکتها و ارائه آن به مشتری جذب شود. در حین برگزاری نمایشگاه قراردادی بین شرکت نوآوران نانو صنعت معین دارنده محصول نانوافزودنی کنترل‌ خوردگی وشرکت رنگ کیمیای قم منعقد شد تا با افزودن آن به محصولات تولیدی‌ شرکت کیمیا، محصولی جدید مبتنی بر فناوری نانو به بازار عرضه شود و از طرف دیگر رنگ مذکور با رنگ مورداستفاده در صنعت ریلی انطباق یابد تا بتوان آن را در این صنعت عرضه کرد. قسمت عمده مبلمان واگنها، قسمتهای لاستیکی، اورینگ، پکینگ، کف‌پوش واگن از قطعات کامپوزیتی استفاده می شود. شرکت فراپیشتاز هونام برای توسعه محصول و بازار قطعات کامپوزیتی خود در حوزه ریلی در این نمایشگاه فرصت حضور پیدا کرد. تقاضاهای موجود در زمینه دمپرها، کفپوش ها، لاستیکهای در معرض سائیدگی شدید، نشان از لزوم سرمایه‌گذاری ستاد در این حوزه و کسب سهم مناسبی از بازار ریلی  دارد که این امردر حال پیگیری است.

نانوفیلترها در لکوموتیو نیز بازار مناسبی دارد که شرکت نانوساختار مهرآسا، فیلتر خود را در معرض نمایش قرار داد و تقاضاهایی در این زمینه جذب کرد. فناوری نانوپوشش‌ها و دانشی که در کشور در این زمینه اندوخته شده است در دوره‌های مختلف نمایشگاه ریلی از سوی ستاد عرضه شده است. تقاضاهای مختلف برای افزایش عمر قطعات و ابزار در این حوزه ثبت شده است که در حال پیگیری است و باید در مورد آن سرمایه گذاری مناسبی انجام شود.
در این دوره کارگزار حوزه ریلی مذاکرات موفقی با شرکت طراح و سازنده موتور لکوموتیو برای ارتقای کیفیت محصول ایشان با استفاده از نانوپوشش، واگن‌سازهای معتبر برای  محصول رنگ ضدزنگ و همچنین قطعات کامپوزیت برای استفاده در واگنها و شرکت سازنده تراورس برای ارتقای کیفیت بتن تراورس و سازندگان لنت های ترمز ضد خوردگی و گریس ضدسایش برای ارتقای کیفیت محصولاتشان با فناوری نانو انجام داد که در مرحله پیگیری و مطالعه اولیه برای اجرای آن با انتخاب فناور مناسب است. در انتها از همکاری صمیمانه واحد ترویج صنعتی و کارگزار آن برای برپایی غرفه ستاد در نمایشگاه قدردانی و تشکر می شود.

منبع مطلب
ساخت آلیاژی با خواص ویژه صنعت حمل و نقل

ساخت آلیاژی با خواص ویژه صنعت حمل و نقل

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به ساخت قطعات آلومینیمی نانو ساختار در مقیاس آزمایشگاهی شدند اما استحکام بالا و صرفه جویی در استفاده از مواد ویژگی این فلز است که در صنعت حمل و نقل می‌تواند کاربردی گسترده داشته باشد.