بررسی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای دستیابی به پیشرفت علم و توسعه فناوری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در مراکز علمی و تحقیقاتی است. از اینرو در این خبر به بررسی دستاورد‌های نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران پرداخته شده است.
معرفی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران
یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای دستیابی به پیشرفت علم و توسعه فناوری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در مراکز علمی و تحقیقاتی است. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تحریم‌های اقتصادی، تأمین این تجهیزات از خارج کشور با موانعی روبرو شده است و در بهترین حالت، مشکلات و چالش‌هایی از قبیل ارائه نکردن خدمات پس از فروش به وسیله شرکت‌های خارجی و خروج ارز بالا را برای متقاضیان این تجهیزات به وجود آورده است. لذا با توجه به این مسائل و نیاز روزافزون مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین وجود توانمندی فناورانه مناسب در شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 1392 بر آن شد تا با استفاده از فرصت موجود اقدام به برپایی «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» نماید. 
هدف از برگزاری این نمایشگاه، فراهم کردن بستری بود تا شرکت‌های توانمند در عرصه‌ی ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی فرصت حضور و رقابت داشته باشند و توجه بازارهای داخلی به سمت آن‌ها معطوف شود. این روش مدل جدیدی از حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد که در آن تحریک بازار، ساز و کار اصلی تشویق این شرکت‌ها برای تولید تجهیزات جدید و ارتقای کیفی محصولات قدیمی می‌باشد.

بررسی انواع سطح‌بندی محصولات
با توجه به رسالت این نمایشگاه در حمایت بیشتر از محصولات با سطح فناوری بالا (High Technology)، محصولات نمایشگاه براساس ترکیبی از سطح فناوری ذاتی محصول و سطح فناوری ساخت داخل محصول (سهم تولید داخل فناوری های کلیدی) برای دریافت چهار سطح حمایتی، گروه‌بندی می شوند. منظور از فناوری مورد ارزیابی در بررسی محصولات، مجموعه "دانش"، "مهارت"، "فرآیندها"، "سیستم ها"، "ابزار" و "پژوهش ها" برای "طراحی"، "ساخت"، "استفاده"، "نگهداری" و "تحقیق و توسعه" محصول است. هدف نهایی از سطح بندی محصولات، ترغیب خریداران به خرید محصولات با سطح فناوری بالاتر و کمک به بومی سازی فناوری هایی با سطح بالا است.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

بررسی شرکت‌کنندگان و محصولات عرضه شده در نمایشگاه 
با بررسی آمار موجود از نمایشگاه طی سالیان 1393 تا 1396، تحلیلی بر روی تعداد شرکت‌کنندگان و محصولات عرضه شده در نمایشگاه ارائه می‌شود.

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

حضور شرکت‌کنندگان در طی سالیان برگزاری نمایشگاه با رشد 97 درصدی همراه بوده است، این امر نشان‌دهنده استقبال خوب شرکت‌کنندگان از سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های برگزارکنندگان است.  برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این بخش می‌توانید به وبسایت هایتک مانیتور مراجعه نمایید.

منبع مطلب