پنجره‌ای جدید به روی انرژی خورشیدی

فناوری انقلابی ClearVue، امکان ساخت پنل‌های خورشیدی کاملاً شفاف را فراهم می‌سازد. این پنل‌های خورشیدی به ظاهر شیشه‌ای که از دید چشم غیرمسلح کاملاً شفاف هستند، می‌توانند به عنوان شیشه‌های پنجره مورد استفاده قرار گیرند.

ClearVue موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی کاملاً شفاف شده است که می‌تواند جایگزین شیشه در پنجره‌های ساختمان‌ها و سایر سطوح شیشه‌ای در معرض تابش خورشید شود. این محصول خارق‌العاده دستاورد دو فناوری پتنت شده ClearVue است. اولین فناوری لایه نازکی است که از نانوذرات و میکروذرات خاصی تشکیل شده که در بین دو صفحه شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. نحوه قرارگیری این ذرات بین دو صفحه شیشه‌ای بسیار شبیه به فرآیند مورد استفاده برای ایجاد شیشه‌های چندلایه است.

هنگامی که صفحه شیشه‌ای و لایه ذرات ClearVue بین ان‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند، این لایه به طرز خارق‌العاده‌ای در مقابل چشمان شما ناپدید می‌شود و شیشه‌ای کاملاً شفاف حاصل می‌شود. این فیلم اشعه فرابنفش خورشید را به امواج با طول موج‌های بلندتر تبدیل می‌کند که در ادامه همراه با نور مادون قرمز به سمت لبه‌های پنل شیشه‌ای پراکنده می‌شوند. در ادامه، این امواج توسط فناوری دیگر ClearVue مهار شده و توسط نوارهای نازک سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک که در لبه‌های صفحه شیشه‌ای قرار دارند، به برق تبدیل می‌شوند.

این صفحه شیشه‌ای حدود 70 درصد نور را از خود عبور می‌دهد، در حالی که طبیعت کم‌گسیل آن نیز به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش کمک خواهد کرد. در حال حاضر این فناوری قادر به تولید 30 وات برق در هر مترمربع پنجره است، که بیش از مقدار مورد استفاده در چراغ‌های LED، دستگاه‌های دارای اینترنت اشیا، هدفون‌ها و طیف وسیعی از لوازم برقی می‌باشد. ClearVue معتقد است که در آینده با تحقیق و توسعه بیشتر می‌تواند این ظرفیت تولید را تا 50 وات در هر مترمربع افزایش دهد. نمونه‌هایی از کاربرد این پنل‌ها عبارتند از: آتریوم‌ها، آسمان‌خراش‌ها، گلخانه‌های خودتوان و ایستگاه‌های اتوبوس.

این شرکت همچنین با همکاری مشاوران مهندسی Arup بر روی توسعه شهر هوشمند و استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ساختن ساختمان‌های پایدار است.‌ یکی از اجزای شهر هوشمند که توسط Arup ارائه شده است، استفاده از نمای ساختمان هوشمند است. همچنین با استفاده از ترکیبی از تعدادی سنسور، پرده‌های موتوردار و پنجره‌های ClearVue می‌توان میزان نور ورودی به محیط را بر اساس نیازهای کاربران آن محیط به طور خودکار تنظیم کرد.

 

تحولات بعدی می‌تواند شامل تغییر رنگ شیشه به طور خودکار به کمک فناوری الکتروکرومیک، و تنظیم دریچه‌های تهویه، و جریان هوا بر أساس تغییرات آب‌وهوایی به کمک تعدادی سنسور باشد. بنابراین این فناوری می‌تواند با حذف نیاز به کابل‌کشی و کاهش نیاز به انرژی برای روشنایی، گرمایش و سرمایش هزینه‌ها را کاهش دهد.

بر اساس محاسبات ClearVue‌ و Arup، یک ساختمان ده طبقه با مساحت کل ۲۵۰۰۰ مترمربع، که در هر طبقه آن 315 مترمربع از پنل‌های شیشه‌ای ClearVue، می‌تواند روزانه به طور متوسط 153 کیلووات ساعت انرژی تولید کند. در راستای این مطالعات، ClearVue با همکاری گروه Vicinity در حال جایگزینی سقف شیشه‌ای یک آتریوم در مرکز خریدی در غرب استرالیا با طراحی مشابه با فناوری ClearVue هستند. این مجموعه نه تنها توان تولید انرژی مورد نیاز برای روشنایی آتریوم را خواهد داشت، بلکه بخش اضافه توان تولیدی آن برای شارژ کردن یک باتری و ذخیره‌سازی انرژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.