ثبت رکوردی جدید در سلول خورشیدی تاندم بر پایه سلول خورشیدی انعطاف‌پذیر CIGS

با همکاری شرکت آمریکایی MiaSolé Hi-Tech Corp و شرکت اروپایی Solliance Solar Research بازده تبدیل نیرو ۲۶.۵ درصدی در یک سلول خورشیدی تاندم ایجاد شد. این معماری ترکیبی از دو فناوری سلول خورشیدی با فیلم نازک است: یک سلول خورشیدی پروسکایت نیمه شفاف سخت و در پائین آن سلول انعطاف‌پذیر مس ایندیوم گالیم سلنید (CIGS).
ثبت رکوردی جدید در سلول خورشیدی

این بازده مؤثر با بهینه‌سازی شکاف نوار و بازده سلول پروسکایت نیمه شفاف سخت در بالا و سلول انعطاف‌پذیر CIGS در پایین به دست آمد. CIGS به روش رول به رول بر روی ورق فولادی با بازده چشمگیر تبدیل نیرو 20.0 درصد تولید شد.

دکتر جی ژانگ، مدیر عامل شرکت MiaSolé افزود: «سلول‌ها و ماژول‌های خورشیدی رول‌شونده فوق نوری، کاربردهای انرژی خورشیدی را در حوزه زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه الکتریکی و بازارهای انرژی سیار به طرز چشمگیری گسترش داده‌اند. MiaSole، بازده سلول خورشیدی رول‌شونده 20.56 درصدی و بازده ماژول مساحت بزرگ 18.64 درصدی را در تجهیزات آماده تولید به ارمغان آورده‌است و ما همراه با Solliance برای ساخت فناوری تاندم پروسکایت/ CIGS برای آینده رکوردهای جهانی بیشتری را ثبت خواهیم کرد.»

سلول خورشیدی پروسکایت نیمه شفاف پایدار و مقیاس‌پذیر بر روی شیشه توسعه‌یافته است. این معماری سلول در حال حاضر به یک حامل انعطاف‌پذیر انتقال داده می‌شود که یک ورق خورشیدی کاملاً انعطاف‌پذیر و بسیار کارآمد را ممکن می‌سازد.

این دستگاه برای به حداکثر رساندن تبدیل نور مرئی و در عین حال برای به حداکثر رساندن شفافیت نور مادون‌قرمز به منظور دستیابی به بیشترین نور مادون‌قرمز برای رسیدن به سلول پایین CIGS بهینه شده است. این روش که در حداکثر powerpoint اندازه‌گیری و برای ۵ دقیقه ردیابی شد، بازده ۱۷.۵ درصدی را برای دستگاه بالا به ارمغان آورد.