راهکارهای نوآورانه در چالش‌های فناوری‌های زیستی و سلامت

رویداد راهکارهای نوآوارنه در چالش‌های فناوری‌های زیستی و سلامت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت تجهیزات و ملزومات زیستی و سلامت برگزار می‌شود.

رویداد راهکارهای نوآوارنه در چالش‌های فناوری‌های زیستی و سلامت با محوریت تجهیزات و ملزومات زیستی و سلامت و با شعار "چالش نوآورانه، رفاه فنارانه" در راستای حل چالش‌ها و مشکلات صنایع بزرگ تولید دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی 31 تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

این رویداد به منظور شناسایی فناوران و آشنایی آن‌ها با برخی چالش‌های تولید در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری، مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری معاونت فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

در این رویداد علمی کارگاه‌های توانمندسازی فناوارن با موضوعات عمومی و تخصصی نیز برگزار خواهد شد. همچنین فناوران می‌توانند در نشست‌های رو در رو با سیاستگذاران، سرمایه‌گذاران، اساتید، صاحب‌نظران و مدیران شرکت‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت و گو و مشکلات و مسائل خود را مطرح نمایند.

 

مسیر برگزاری رویداد

در این رویداد ابتدا مشکلی از سمت صنعت بیوتک و دارو معرفی می‌شود. سپس بعد از آن 10 Boot Camp برای معرفی رویداد در مکان‌های مختلف که مخاطبین رویداد در آن مکان‌ها یافت می‌شوند برگزار خواهد شد. این Boot camp ها به منظور آشنایی مخاطب با مسئله و پیداکردن مخاطبین برگزار می‌شوند. سپس در یک دوره تقریباً دو هفته‌ای شرکت‌کنندگان وقت دارند تا ایده‌های خود را پخته و خود را برای ارائه آماده سازند. در طول این مدت ایده‌پردازان می‌توانند از طریق دبیرخانه رویداد به صورت تلفنی با مشاوران و مربیان رویداد صحبت کرده و یا با تعیین وقت قبلی، به صورت حضوری از نقطه نظرات آن‌ها استفاده کنند و بعد از آن در یک رویداد یک روزه تیم‌ها ایده‌ها و یا محصولات (در صورت داشتن محصول) خود را ارائه می‌دهند. این رویداد با حضور سرمایه‌گذاران؛ اساتید؛ صاحب‌نظران؛ مدیران شرکت‌های حوزه بیوتک و سلامت و همچنین مدیران بالادستی این حوزه برگزار می‌شود. بعد از آن نیز تیم‌ها توسط متخصصین صنعت ارزیابی شده و تیم‌های برتر انتخاب خواهند شد.

 

رویداد Bio InnoCelerator در سه مرحله برگزار می‌گردد. هر مرحله از این رویداد با هدف خاصی طراحی و اجرا می‌شود.

 

مرحله اول: شناخت علاقمندان و نوآوران نسبت به چالش‌های صنعت

مرحله دوم: ایده پردازی و ارائه راه‌حل‌های موجود توسط نوآوران

مرحله سوم: ارائه نمونه‌های اولیه و پروتوتایپ‌های ساخته شده توسط نوآوران

 

 هدف از برگزاری این سه مرحله، حل چالش‌های موجود برای تولید و خودکفایی ایران و تولیدکنندگان ایرانی درحوزهٔ صنعت دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی است. چالش‌های مطرح شده در این رویداد مورد تأیید معاون ستاد زیست فناوری و شرکت‌هایی مانند فن‌یاخته، پرسیس ژن، آراکو و توفیق دارو است. همچنین این شرکت‌ها نیز به عنوان همراه در طول روند این رویداد با دانشجویان و ایده‌پردازان همراه خواهند بود و در مسیر روند بهبود ایده‌ها و پشتیبانی آن‌ها گام خواهند برداشت. محققان در طی رویداد می‌توانند از نقطه نظرات و راهنمایی‌های کارشناسان این شرکت‌ها و اساتید و مربیان این حوزه استفاده کنند. ایده‌پردازان طی جلساتی پیش از رویداد با عنوان Boot camp با مشکلات و موقعیت‌های ایده‌پردازی و همچنین با تکنیک‌های خلاقیت برای ایده پردازی آشنا خواهند شد. این آشنایی به آن‌ها کمک می‌کند تا با دید بازتری وارد رویداد شوند.

 

توضیحات رویداد

 

  • رویداد اول (تیرماه)

ابتدا مشکلی از سمت صنعت مربوط معرفی می‌شود. پس از آن، 10 پیش رویداد برای معرفی رویداد و همچنین آشنایی فناوران با تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری در مکان‌های مختلف که مخاطبین رویداد در آن مکان‌ها یافت می‌شوند برگزار خواهد شد. این پیش رویدادها به منظور آشنایی مخاطب با مسئله و پیداکردن مخاطبین برگزار می‌شوند. یکی از اهداف برگزاری این پیش رویدادها، آماده‌سازی ذهن نوآوران نسبت به چالش‌های اصلی رویداد و ایده‌پردازی است. در طول مدت فاصله بین پیش رویداد و رویداد اصلی ایده‌پردازان می‌توانند از طریق دبیرخانه رویداد به صورت تلفنی با مشاوران و مربیان رویداد صحبت کرده و یا با تعیین وقت قبلی، به صورت حضوری از نقطه نظرات‌آن‌ها استفاده کنند.

 

  • رویداد دوم (آذرماه)

در این رویداد که در طول مدت یک روز برگزار خواهد شد؛ نوآوران در این روز گرد هم جمع می‌شوند تا ایده‌های خود را برای صنعتگران و متخصصان رویداد مطرح کرده و نام تیم، افراد تیم، ایده و طرح‌های خود را ثبت نمایند و برای رویداد سوم که نمونه‌سازی است آماده می‌شوند. در طول فاصله رویداد دوم به سوم نیز نوآوران می‌توانند از طریق آدرس و شماره تماس دبیرخانه مشکلات خود را با مربیان درمیان بگذارند و همچنین از کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی مربوط به رویداد سوم استفاده کنند.

 

  • رویداد سوم (اسفندماه)

در رویداد سوم نوآوران ایده‌های خود را به صورت محصول و یا نمونه‌های اولیه ساخته شده و یا با اطلاعات آماری جامع و دقیق ارائه خواهند داد. در این رویداد صنعتگران و سرمایه گذاران نیز حضور خواهند داشت. نوآوران پس از ارائه طرح‌های خود می‌توانند با رأی داوران از خدمات و تسهیلات ورود به یک مرکز نوآوری و شتابدهی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ایده‌های خود را به کسب و کار و تجارت تبدیل کنند.

 

اهمیت برگزاری رویداد

هم‌فکری و هم‌افزایی در هر صنعتی جز اساس و بنیان گسترش صنعت و کسب و کارهای مربوط به آن به شمار می‌آید. از این رو با توجه به اهمیت صنعت بیوتک در ایران و همچنین تعداد اندک استارتاپ‌ها و نوآوری‌های حوزه صنایع بیوتک، نیاز بسترسازی برای شبکه‌سازی هرچه بیشتر کسب و کارهای نوپا در این زمینه احساس می‌شود.

 

کارگاه‌های توانمندسازی

در حد فاصلهٔ پیش رویدادها و رویداد اصلی تعدادی کارگاه‌های تخصصی با آموزش اساتید مجرب و برجسته برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها به جهت توانمندسازی نوآوران و دانشجویان برگزار می‌گردد. شرکت در این رویدادها برای شرکت‌کنندگان در رویداد آزاد بوده و می‌توانند به انتخاب خود نیز در کارگاه‌ها با ثبت‌نام قبلی شرکت کنند. همچنین شرکت نکردن در این کارگاه‌ها منافاتی با شرکت در رویداد ندارد. عناوین این کارگاه‌ها متناسب با اصل موضوع رویداد و همچنین استفاده و کاربری آن در طول مسیر ایده‌پردازان تا عمل مورد نیازخواهد بود. ضمناً شرکت در این کارگاه‌ها برای عموم نیز آزاد خواهد بود.

 

کارگاه ایده‌پردازی و خلاقیت  
کارگاه طراحی UI/UX
نمونه سازی و پروتوتایپینگ  
خلق ارزش پیشنهادی
 
اعتبارسنجی
 
بازاریابی و فروش
 
حق مالکیت فکری/12
۹۸/۵/۱۲ ۹۸/۵/۱۳ ۹۸/۵/۱۴ ۹۸/۵/۱۵ ۹۸/۵/۱۶ ۹۸/۵/۱۷ ۹۸/۵/۱۹

 

مخاطبین رویداد

باتوجه به نوع رویداد و موضوع آن مخاطبین رویداد افراد زیر خواهند بود:

- صنعتگران حوزه تجهیزات و ملزومات بیوتک و سلامت

- دانشجویان رشته‌های پزشکی، مهندسی پزشکی، صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک؛ بیوتکنولوژی و دارو رسانی

- پژوهشگران و محققان حوزه سلامت و رشته‌های مربوطه

- مخترعین صنعتی

 -پزشکان

- پرستاران

- اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

- کارمندان حوزه تجهیزات سلامت و بیوتک

- علاقمندان به حوزه سلامت و بیوتک

 

منبع مطلب