این اختراع جدید شامل دو باتری جریانی آبی است که از کروم و عوامل پیوندی آلی استفاده میکند و مقدار ولتاژ بسیار بالا و بازده فوقالعادهای را فراهم میکند. از طرفی، ترکیبات این باتری در طبیعت فراوان بوده و فرایند ساخت آن را راحتتر میکند. همچنین این مواد، ارزان و غیرسمی هستند و به راحتی در دسترس میباشند.
اگر چه که باتریهای لیتیوم یون برای کاربردهای با مقیاس کوچک مناسب هستند و با وجود اینکه بازده خوبی دارند ولی برای تأمین ظرفیت توربینهای بادی یا آرایههای پنلهای خورشیدی مناسب نیستند. مشکل عمدهای که در مواجهه با باتریهای لیتیوم یون وجود دارد این است که افزایش تعداد آنها، افزایش استفاده از ترکیبات را به همراه داشته و متعاقباً مقاومت بیشتری هم در باتری ایجاد میشود و بالطبع هزینه زیادی هم مصرف خواهد شد. لذا برای غلبه بر این چالشها، باتریهای جریانی راهکاری نویدبخش به شمار میروند.
با وجود اینکه موارد متعددی درباره استفاده از باتریهای جریانی در دهههای گذشته وجود دارد (مثلاً در ژاپن) ولی با چالشهایی نظیر ابعاد بزرگ، هزینه زیاد راهاندازی و ولتاژ پایین برای اهداف تجاری و کاربردهای شهری مواجه بودهاند.
اقدام مؤثری که در این پروژه انجام گرفته، پایدارسازی الکترولیت از طریق ترکیب عوامل آلی یا کیلیتکننده با یونهای کروم است. در این پروژه با استفاده از عامل کیلیتکننده PDTA لایه محافظی در اطراف کروم ایجاد شده و مانع از تأثیر آب بر واکنشدهندهها شده و ولتاژ باتری را به 2/13 ولت میرساند که تقریباً دو برابر ولتاژ باتریهای جریانی رایج است.
PDTA مادهای است که از EDTA مشتق میشود که غیرسمی است و به فراوانی یافت میشود. این پروژه در شرایط pH تقریباً خنثی 9 انجام شد. بر خلاف سایر باتریها که از اسیدهای بسیار خورنده استفاده کرده و فرایند تهیه را دشوار خواهد ساخت.
تهیه و تنظیم: علی صادقی