ساخت الکترولیت مقاوم در برابر آتش و ضربه با الهام از مخلوط آب و نشاسته

گروهی از محققان آمریکایی موفق شدند با الهام از مخلوط آب و نشاسته، نوعی الکترولیت پیشرفته را تهیه کنند که در صورت استفاده در باتری لیتیوم یون، مانع از انفجار و اشتعال آن در برابر ضربه خواهد شد و ایمنی باتری را به شدت افرایش می‎دهد.

با وجود پیشرفت‎های روزافزون در صنعت خودروهای الکتریکی اما هنوز هم این محصولات از جانب باتری‎ها رنج می‎برند. یکی از انواع رایج باتری‎هایی که در خودروهای الکتریکی استفاده می‎شوند، باتری‎های لیتیوم یون هستند که هنوز هم از مشکل آتشگیری و انفجار ناشی از تصادف یا سایر عوامل رنج می‎برند. این عوامل در نهایت باعث اتصال کوتاه در باتری شده و وقوع کوچکترین آتش در باتری منجر به سرایت آن به سایر نقاط می‎شود. اگرچه که تاکنون تلاش‎های زیادی برای حل این چالش انجام شده ولی تاکنون نیز این مشکل بزرگترین نگرانی را برای استفاده از خودروهای الکتریکی در انظار عمومی به دنبال داشته است. در اغلب موارد، اشتعال و انفجار باتری به این دلیل است که تحت شرایط نرمال فعالیت نمی‎کند؛ لذا برای غلبه بر این چالش، گروهی از محققان آمریکایی در حال ارتقای ایمنی باتری‎های لیتیوم یون از طریق ساخت نوعی الکترولیت ضخیم شده هستند (ماده‎ای که تحت شرایط فشار، ضخیم‎تر شده و بین آند و کاتد باتری قرار می‎گیرد و در برابر فشار مقاوم است و بنابراین دچار اشتعال نشده و در اثر برخورد، منفجر نمی‎شود. از طرفی تحت شرایط نرمال به صورت نرم باقی خواهد ماند).

در باتری‎های لیتیوم یون، آند و کاتد باتری توسط لایه‎ای نازک و نرم و مایع الکترولیت از یکدیگر جدا می‎شوند. جایگزینی الکترولیت مایع با ماده جامد هنوز هم یک چالش جدی است، زیرا هر دو الکترود ساختار متخلخل دارند و نیازمند مایعی هستند تا این حفرات را پر کرده و اتصال لازم را برقرار کند. طبق ایده محققان، می‎توان از الکترولیت شبه مایعی هم استفاده کرد که در مقایسه با الکترولیت مایع، تحمل بیشتری در برابر فشار مکانیکی دارد.

 

 

در واقع این الکترولیت، مشابه مخلوط آب و نشاسته عمل می‎کند؛ در صورتیکه این مخلوط به آرامی بهم بخورد، مقاومت بسیار کمی احساس می‎شود. در حالیکه اگر سرعت همزدن افزایش یابد، مقاومت بسیار بیشتری ایجاد خواهد شد. مایعی با این ویژگی از نوع سیال غیر نیوتنی است؛ فلذا اگر الکترولیتی نیز به همین صورت ساخته شود، مانع از اتصال کوتاه در باتری تحت شرایط فشار خارجی خواهد شد. البته ساخت این نوع الکترولیت بسیار پیچیده‎تر از مخلوط آب و نشاسته است، زیرا ترکیب الکترولیت بسیار پیچیده‎تر بوده و حاوی حلال‎ها، افزودنی‎ها و یون‎های مختلف است.

فیلم‎هایی که از دستاورد این گروه تحقیقاتی منتشر شده، نشان می‎دهد که گلوله‎ای با سرعت‎های متفاوت، چطور بر الکترولیت مایع و این الکترولیت اثر می‎گذارد. این الکترولیت ضخیم‎شده، انرژی گلوله را جذب کرده و منجر به کاهش مؤثر سرعت گلوله می‎شود.

در مقایسه با الکترولیت‎های معمولی، این الکترولیت باعث کاهش چشمگیری در بازده باتری لیتیوم یون نمی‎شود و در اثر فشار زیاد، سریعاً مشابه ماده جامدی عمل می‎کند و نیروی زیادی را برای غلبه بر این نیروی خارجی ایجاد خواهد کرد.

فایل مقاله این دستاورد در کانال تلگرام شبکه باتری بارگذاری می‎شود.

تهیه و تنظیم: علی صادقی