تولید و عرضه تجاری بطری‎های زیست‌تخریب‌پذیر حاوی نانوسلولز

شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) با استفاده از ترکیب نانوسلولز و پلی‎لاکتیک اسید اقدام به تولید بطری‌های زیست‌تخریب‌پذیر کرده است که می‎تواند جایگزین مناسبی برای بطری‎‎های PET باشد.

مشکلات جدی زیست‎محیطی مانند تغییرات آب و هوایی، آلودگی میکروپلاستیک‎ از جمله محیط‌زیست دریایی ناشی از فعالیت‎های انسانی و انفجار جمعیت، هر روز بدتر می‌شود. به عنوان مثال، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد بطریPET در سراسر جهان مصرف می‌شود و بخشی از آن‌ها موجب آلودگی محیط از جمله اقیانوس‎ها می‎شود، بنابراین باید برای حل این مشکل اقدامات فوری انجام شود.

نانوسلولز از منابع زیست توده طبیعی مانند درختان و گیاهان مشتق شده‌ و قابل بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیر است. از آنجا که مواد اولیه آن از یک منبع طبیعی فراوان به دست می‎آید، می‌تواند ارزان باشد، بنابراین نانوسلولز یک ماده سبز عالی و نسل بعدی مواد زیستی است. به خصوص هنگامی که قدرت رزین زیست‌تخریب‌پذیر با مخلوط شدن با سلولز بهبود یابد، تاثیر علمی قابل‌توجهی دارد، اگرچه الیاف شیشه‌ای، الیاف کربنی می‌تواند رزین زیست‎تخریب‎پذیر را قوی‎تر کند، اما این مواد کامپوزیتی دوستدار محیط زیست نیستند، زیرا آن‌ها (الیاف شیشه‌ای، الیاف کربنی) یک ماده زیست‎تخریب‎پذیر مشتق‌شده از طبیعت نیستند. از سوی دیگر، نانوسلولز ماده‎ای ۱۰۰ درصد طبیعی و زیست‎تخریب‎پذیر است، به طوری که نانوسلولز و مواد کامپوزیت‏های رزین زیست‎تخریب‎پذیر نیز می‌تواند ۱۰۰ درصد از مواد مشتق‌شده از طبیعت و زیست‎تخریب‎پذیر باشند.

این بار شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) با همکاری تحقیقاتی شرکت فرونتیر (Frontier) ژاپن بطری‌های زیست‎تخریب‎پذیر را به جای بطری‌های PET با مواد کامپوزیت نانوسلولز + PLA (پلی‎لاکتیک اسید)، تولید نموده‎است. در این ماده کامپوزیتی از هیچ گونه ترکیب نفتی استفاده نمی‎شود و ۱۰۰ درصد از مواد طبیعی و زیست‎تخریب‎پذیر ساخته ‎شده‎است. در این محصول، استحکام PLA با ترکیب کردن نانوسلولز بهبود یافت (این فناوری قبلا توسط گرین ساینس الاینس تایید شده‌است و آن‌ها برای آن حق ثبت اختراع دارند). آن‌ها همچنین دریافتند که با استفاده از PLA + مواد کامپوزیت  نانوسلولز به عنوان ماده اولیه برای قالب‌گیری بادی (blow molding)، که روش قالب‌گیری متداولی برای ساخت بطری‎های PET است، ممکن است استحکام و شکل‌پذیری آن‌ها در مقایسه با استفاده تنها ازPLA به عنوان ماده اولیه بهبود یابد.

گرین ساینس الاینس به پژوهش‎های خود را در زمینه بهبود استحکام مکانیکی و همچنین خاصیت گاز مانع مانند اکسیژن مانع و ماندگاری، به منظور سازگاری با بطری‌های PET برای کاربرد صنعتی ادامه خواهد داد. آن‌ها همچنین این فناوری را برای انواع دیگر بطری‌ها با تکنولوژی قالب‌گیری بادی بکار خواهند برد تا بتوانند تمام انواع بطری را به صورت محصولات سازگار با محیط‌زیست، ۱۰۰ درصد طبیعی و بدون استفاده از هر نوع ترکیب نفتی تولید نمایند.

این بطری‎های زیست‎تخریب‎پذیر با نام تجاری "Nano Sakura" به فروش خواهد رسید.

 

بطری زیست‎تخریب‎پذیر (در بطری سمت چپ فقط از PLA استفاده شده‎است، بطری‎های باقیمانده از PLA + نانوسلولز ساخته شده‌اند.)

منبع مطلب Green Science Alliance
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.