موفقیت محققان پژوهشگاه فضایی ایران در بهبود کارایی باتری‌های لیتیوم یون

محققان پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز موفق شدند با بهبود ورقه‌های آلومینیومی بکاررفته در باتری‌های لیتیوم یون، روند چرخه‌پذیری این باتری‌ها و بازده آنها را ارتقا دهند.
بهبود کارایی باتری‌های لیتیوم یون

پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در سال 1365 با هدف تأمین بخشی از نیازهای فنی و مهندسی مراکز صنعتی کشور و ارائه خدمات به این بخش‌ها در شیراز تأسیس شده است. در راستای اهداف پژوهشگاه فضایی، این پژوهشکده طراحی باتری‌های لیتیوم یون با کاربرد در صنایع فضایی را بر عهده دارد که شامل تهیه بسته‌های باتری ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی می‌شود. در همین راستا محققان این پژوهشکده توانستند با طراحی فویل‌های مناسب برای باتری‌های لیتیوم یون، روند چرخه‌پذیری و بازده این باتری‌ها را ارتقا دهند.

 

 

آقای محمدمحسن لغوی و تیم همکارانش موفق شدند با بکارگیری محلولی متشکل از ترکیب درصدهای مختلف از سه نوع ماده فسفریک اسید، سولفوریک اسید و نیتریک اسید و اعمال آن بر فویل آلومینیوم موجود در کاتد باتری، سختیِ آن را افزایش داده و مانع از تخریب آن در طی فرایندهای شارژ و دشارژ باتری شوند و تصاویر تهیه‌شده از این ورقه‌ها نیز مؤید این موفقیت است. در واقع، ماده اتصال‌دهنده باتری قادر است تا چسبندگی بهتری را برای مواد فعال کاتدی برقرار کرده و همچنین مانع از جدایی مواد فعال از سطح ورقه در طی روند چرخه‌پذیری شود.

 

 

افزایش رطوبت‌پذیری سطح جمع‌کننده جریان منجر به بهبود اتصال بین کاتد و ورقه خواهد شد. تصاویری هم که از مقایسه بین دو فویل بهبودیافته و تازه تهیه شده، نشان می‌دهد که پس از گذشت 72 ساعت مقدار زیادی از مواد فعال از سطح فویل تازه جدا می‌شوند در صورتیکه هیچ اتفاقی برای فویل بهبودیافته رخ نمی‌دهد.

اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در مقاله منتشرشده در مجله Electroanalytical Chemistry مشاهده کنید.