ساخت باتری لیتیومی منعطفی که حتی با وقوع بُرش هم آتش نمی‌گیرد

محققان توانستند با کاربرد ماده پلیمری ژل مانند به عنوان الکترولیت، مانع از آتشگیری باتری لیتیوم یون شده و پایداری الکتروشیمیایی آن را بهبود دهند.
ساخت باتری لیتیومی منعطف

محققان آزمایشگاه هاپکینز در مریلند آمریکا به موفقیتی دیگر در فناوری باتری‌های لیتیوم یون دست یافتند و آن طراحی باتری لیتیوم یونی است که تحت شرایط دشوار دما و فشار هم قابل کارکردن است و آتش نمی‌گیرد.

در نتایجی که توسط این تیم تحقیقاتی منتشر شده از نوعی الکترولیت پلیمری استفاده شده که فعالیت آب را کاهش داده و انرژی و طول عمر باتری را افزایش می‌دهد و در عین حال مانع از دخالت حلال‌های آتشگیر، سمی و واکنش‌پذیر خواهد شد.

در این پروژه اعضای این تیم توانستند بر محدودیت‌های الکترولیت‌های آبی فائق آیند که ذاتاً ایمن هستند ولی مشکلاتی نظیر کمبود انرژی دارند و با اکثر مواد آندی سازگار نیستند. این فرایند از طریق ارتقای الکترولیت پلیمری ژل مانند محلول در آب با روش پلیمریزاسیون در UV انجام شد.

بکارگیری این فرایند منجر به پایداری مولکول‌های آزاد آب می‌شود که در پیوند با پلیمر قرار دارند و پایداری الکتروشیمیایی الکترولیت را افزایش می‌دهد. در قدم اول از ماده آندی LTO تجاری استفاده شد و به سلامت 100 چرخه شارژ و دشارژ با این الکترولیت پلیمری آبی طی گردید. این باتری اگر در معرض هوا هم قرار بگیرد به راحتی می‌تواند چند روز کار کند. حتی می‌توان آنها را برید، آتش زد و تحت فشار زیاد قرار داد ولی همچنان به کارکرد خود ادامه می‌دهد.

با موفقیتی که در این پروژه حاصل شد، سایر محققان نیز علاقمند به مطالعه و انجام پروژه در این حوزه شدند و در آینده اخبار بیشتری در این حوزه منتشر خواهد شد.