نانومحصول ایرانی؛ خمیر رسانا گرمن شیشه عقب خودرو

پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان یاسین شیمی ققنوس موفق شدند دانش و فناوری تولید خمیر نقره هادی نانوساختار را در کشور بومی کنند و پس از تأمین نیاز کشور در این زمینه، این شرکت هم‌اکنون آمادگی صادرات این محصول به خارج از کشور را دارد.
گرمن شیشه عقب خودرو

مواد رسانا در اشکال مختلفی مانند سیم‌ها و صفحات فلزی، نخ‌های رسانا، رنگ‌های رسانا، مایعات و خمیرهای رسانا موجود بوده و کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص می‌دهند. خمیرهای رسانا از ترکیب فلزات گران‌بهای سنگین و رنگین ساخته شده و در صنایع مختلف بخصوص صنایع الکترونیک بسیار کاربردی هستند. خمیر نقره یکی از متداول‌ترین خمیرهای رساناست که در ساخت پنل‌های خورشیدی و فتوولتائیک، مدارات الکتریکی موبایل و بیسم‌ها و همچنین بعنوان مدار گرمکن در وسایل حمل و نقل زمینی، ریلی، دریائی و هوائی به کار می‌رود. این ماده یکی از نیازهای اساسی خودروسازان و شیشه‌سازان خودرو در چاپ مدار گرمکن بر روی شیشه عقب و تولید شیشه‌های ایمنی خودروهاست.

در روزهای سرد به دلیل فرایند میعان صورت گرفته بر روی شیشه خودرو، بخار آب موجود در داخل خودرو تبدیل به مایع شده و بر روی شیشه به‌صورت قطرات آب نمایان می‌شود. این امر بر روی دید راننده اثر منفی گذاشته و ممکن است به تصادف منجر شود. در شیشه جلو به دلیل وجود بخاری در قسمت جلوی خودرو این پدیده اتفاق نمی‌افتد و تنها این مشکل در شیشه عقب خودرو اتفاق می‌افتد. استفاده از نانوذرات در ساخت خمیرهای رسانا موجب کاهش مقاومت الکتریکی و در نتیجه افزایش بازده انتقال جریان این مواد می‌شود.

در خمیر نقره شرکت یاسین شیمی ققنوس تهیه شده با پودر نانوساختار، به علت دارا بودن ساختار نانومتری، امکان چاپ با شابلون در خطوط با عرض میکرونی و ارتفاع میکرونی دقیق امکان‌پذیر است. در این خمیر خطوط چاپ شده لبه‌های صاف و یکنواختی را حاصل می‌کند که به این سبب در چاپ مدارهای خیلی دقیق کاربرد دارد.

شرکت یاسین شیمی ققنوس همچنین تولیدکننده پودر نقره نانوساختار نیز است. پودر نقره نانوساختار طی واکنش‌های شیمیایی کنترل شده و از نقره خالص، مواد احیاکننده و ادتیوهای کنترل‌کننده رشد پودر ساخته می‌شود. پودر نانوساختار دارای سطح ویژه بالا و خلوص فوق‌العاده و اندازه ذرات کروی مونودیسپرس زیرمیکرون است. این پودر به‌عنوان پیش‌ماده ساخت خمیر هادی جریان، گریس‌های انتقال جریان، رنگ‌های پوششی شیلد الکترومغناطیسی و چسب‌های هادی جریان کاربرد دارد.

گفتنی است خمیر نقره قبل از تولید در شرکت یاسین شیمی (سهامی خاص) به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می‌شد اما با تولید این محصول توسط یاسین شیمی ققنوس از این پس این نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود. از جمله مزیت‌های محصول تولیدی شرکت یاسین شیمی ققنوس در مقایسه با نمونه‌های وارداتی می‌توان به قیمت رقابتی و کیفیت این محصول اشاره کرد.

 

درباره شرکت یاسین شیمی ققنوس

شرکت یاسین شیمی ققنوس فعالیت خود را به عنوان تولیدکننده نمک‌های تخصصی فلزات گران‌بها در حجم صنعتی از سال 1386 با نام یاسین شیمی کیمیا آغاز کرده است. در حال حاضر این شرکت با نام جدید یاسین شیمی ققنوس در زمینه تولید پودر و نمک‌های فوق خالص تمامی فلزات گران‌بها (نقره، طلا، پلاتین، پالادیم، رودیوم، ایریدیوم، روتنیوم و اسمیوم) برای مصارف صنعتی و آزمایشگاهی فعالیت می‌کند. ضمناً این شرکت در زمینه بازیافت انواع فلزات گران‌بها از کاتالیست‌های مصرف‌شده پالایشگاهی و پتروشیمی و قطعات الکترونیکی نیز فعالیت دارد. این شرکت در زمره شرکت‌های برتر صنعت خودرو و الکترونیک جهان شناخته می‌شود و تنها تولیدکننده خمیر نقره در کشور و خاورمیانه است.

منبع مطلب