نانومحصول ایرانی؛ اسپری ضدعفونی‌کننده محل زخم

شرکت «نانوالوند آراد» اسپری ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره را به بازار عرضه می‌کند که خواص آنتی‌باکتریال داشته و از تکثیر و رشد میکرواورگانیسم‌های بیماری‌زا در محل زخم جلوگیری نموده و به این ترتیب به پیشگیری و درمان عفونت زخم کمک می‌کند.
 اسپری ضدعفونی‌کننده محل زخم

نقره دارای یک تاریخ طولانی و جذاب به عنوان یک ماده ضدباکتریایی است. رفتار ضدمیکروبی نقره و یا ترکیبات آن نسبت مستقیم با رهایش یون زیست فعال Ag+ و توانایی آن در واکنش با غشاهای سلولی باکتری‌ها و یا قارچ‌ها دارد. فلز نقره و ترکیبات معدنی آن در حضور آب و یا مایعات بدنی یونیزه می‌شود و می‌تواند با پروتئین‌ها، باقیمانده آمینواسیدها، آنیون‌های آزاد و گیرنده‌های روی بدن پستانداران و غشاهای سلول‌های یوکاریوتیک واکنش دهد.

نقره سمیت کمی در بدن انسان از خود بجا می‌گذارد و ریسک حداقلی در موارد مسائل تنفسی، بلعی و پوستی دارد. با این وجود، مداومت تماس با نقره می‌تواند سبب ایجاد مشکلات پوستی، چشمی و غیره شود.

با کاهش ابعاد ذرات نقره (نانوذرات نقره درون کلوئید) نیز، احتمال افزایش رهایش نقره به‌علت افزایش سطح در معرض افزایش می‌یابد. اسپری ضدعفونی کننده زخم شرکت نانو الوند آراد بر پایه نانوکلوئید نقره شامل نانوذراتی (ابعاد زیر ۱۰۰ نانومتر) از جنس نقره می‌باشد که درون آب به عنوان محیط پایه پایدار شده است. این کلوئید قهوه‌ای است که در تطابق با کلوئیدهای نقره حاوی نانوذرات زیر ۱۰۰ نانومتر می‌باشد.

این اسپری بر خلاف اکثر پمادهای زخم و سوختگی که موجب تحریک، سوزش، درد و خارش در محل زخم می‌شوند، عاری از این نوع عوارض جانبی است. از این محصول برای کاربردهای پزشکی و آنتی‌میکروبیالی، منسوجات و وسایل بهداشتی، تولید بیوداروها، تولید کاتالیست‌ها و صنایع اپتیک و الکترونیک استفاده می‌شود.

 

درباره شرکت نانو الوند آراد

شرکت نانو الوند آراد در سال ۱۳۸۸ با تولید و توزیع محصولات نانو مواد آنتی‌باکتریال در استان اصفهان شروع به‌کار کرد. این شرکت مجوز دانش‌بنیانی خود را از معاونت علمی و فناوری در سال ۱۳۹۴ در زمینه نانوداروها اخذ کرد. پس از آن با تولیدترمیم کننده‌های زخم، اسپری ضدعفونی و ترمیم‍کننده زخم، پد هیدروژل (سوختگی)، پد پانسمان سلولزی نانونقره، پد مرطوب و خشک نانونقره، کرم ضدعفونی و ترمیم کننده زخم و … به توسعه فعالیت خود پرداخت و اکنون تعداد زیادی از محصولات خود را به بازار فروش عرضه نموده است و همزمان واحد تحقیق و توسعه شرکت کار تحقیقات خود بر روی محصولات جدید را ادامه می‌دهد که همگی دارای فناوری کاملاً بومی و منحصر به این شرکت است.

منبع مطلب