صرفه‌جویی در مصرف انرژی با شیشه‌های هوشمند نانویی

یک استارتاپ سنگاپوری با استفاده از نانوذرات اقدام به تولید شیشه‌های هوشمندی نموده است که به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که به دلخواه رنگ و ویژگی‌های دمایی شیشه را تغییر دهد. این شیشه‌ها قابلیت تبدیل شدن به نمایشگرهای شفاف کم‌مصرف را نیز خواهند داشت.
 شیشه‌های هوشمند نانویی

شرکت سنگاپوری نودیس (Nodis) که پنج سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد در حال برپایی فروشگاهی در اوهایو است. این شرکت با استفاده از فناوری نانو شیشه هوشمندی به نام تروتینت TruTint تولید کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت رنگ و ویژگی‌های دمایی شیشه را تغییر دهند.

در تابستان امسال مسئولان این شرکت نوپا برای افزایش تولید و فروش فناوری تروتینت به تولیدکنندگان شیشه آمریکای شمالی به اوهایو آمدند.

مایک هولت، مدیر هیئت مدیره و بنیانگذار شرکت می‌گوید: «نودیس به تولیدکنندگانی که شیشه‌های هوشمند می‌فروشند، فیلم هوشمند می‌فروشد که نشان‌دهنده رویکرد متفاوت این شرکت نسبت به رقبای تولید و فروش شیشه‌های هوشمند برای کاربران نهایی است.»

اجزای نانوذره‌ای این شیشه در کشور کره بر روی یک فیلم اعمال می‌شود، سپس این فیلم به مقصد تولیدکنندگان شیشه ارسال می‌شود و در شیشه هوشمند نهایی جاسازی می‌شود. براساس گزارش‌ها، نودیس قصد دارد کارخانه‌ای در مرکز اوهایو افتتاح کند تا اجزای اصلی شیشه را بسازد.

فناوری پیشرفته شیشه‌های هوشمند نودیس به طور چشمگیری هزینه‌های انرژی و اثر کربن ساختمان را کاهش می‌دهد. این روش می‌تواند در ساختمان‌های تجاری، خودروها و خانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هولت افزود: «فراتر از شیشه هوشمند، نودیس فناوری خود را به عنوان قابلیت نمایشگر شفاف کم‌مصرف گسترش می‌دهد و اساساً هر پنجره را به یک صفحه نمایش تبدیل می‌کند.»

این نوآوری شامل یک سیستم کنترل مبتنی بر اینترنت اشیاء است که با تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های مدیریت ساختمان ادغام می‌شود. تروتینت از نانوذرات پوشش‌داده‌شده رنگی استفاده می‌کند که به عنوان کرکره‌های کوچک نور عمل می‌کنند، هنگامی ولتاژ اعمال می‌شود، رنگ و ویژگی‌های دمایی شیشه متناسب با نظر فرد تغییر می‌کند.

سرگئی شوخور، مدیر عامل و مؤسس شرکت نودیس، می‌گوید: «این استارتاپ علاقه‌مند به تحقیق در زمینه تغییرات آب و هوایی و برطرف کردن اثرات مخرب آن است.» او افزود: «ساختمان‌ها مسئول ۴۰ درصد از انتشار کربن در شهر هستند و شیشه هوشمند تروتینت می‌تواند انتشار کربن دی‌اکسید را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.»

هولت اضافه کرد: «فیلم شیشه هوشمند تروتینت مزایای متعددی نسبت به محصولات رقیب دارد، از جمله هزینه‌های بسیار کم، فناوری تعویض سریع، رنگ‌های بی نهایت و کنترل مادون‌قرمز برای به حداکثر رساندن صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان.»