راه‌اندازی مزرعه خورشیدی گرافن-پروسکایت در یونان

چندین ماه است یک مزرعه خورشیدی پروسکایت مبتنی بر گرافن در یونان فعالیت می‌کند و گفته می‌شود نتایج اولیه بازده و کارایی تولید برق در این مزرعه بسیار امیدوارکننده است.
 مزرعه خورشیدی گرافن-پروسکایت

این مزرعه خورشیدی جدید در دانشگاه مدیترانه یونان در شهر کرت قرار دارد و به رهبری پرچمداران گرافن (graphene Flagship) اتحادیه اروپا، از نه پنل گرافن-پروسکایت با مساحت کلی ۴.۵ متر مربع با خروجی کلی تقریبی ۲۶۱ وات-پیک (Wp) تشکیل شده‌است.

پنل‌های خورشیدی از ماه ژوئن به طور مداوم کار می‌کنند. لازم است یک سال کامل از شروع فعالیت این مزرعه سپری شود تا همه نتایج به اشتراک گذاشته شود، اما امانوئل کیماکیس، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه مدیترانه یونان (HMU)، نایب‌رئیس مرکز پژوهش‌های HMU و مدیر برنامه بین‌المللی پس از تحصیلات تکمیلی "فناوری نانو برای کاربردهای مرتبط با انرژی" گزارش داد «نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده است.»

وی گفت فتوولتائیک گرافن-پروسکایت (PV-G-PE) در شرایط دمای بالا عملکرد بهتری نسبت به پنل‌های PV معمولی نشان می‌دهد، و از نظر پایداری، پس از سه ماه فقط مقدار کمی تخریب مشاهده می‌شود.

این سیستم مزرعه خورشیدی خودگردان در ژانویه 2020 راه اندازی شد. تلاش‌ها برای آزمایش و بهینه‌سازی آن تا ژوئن 2020 صورت گرفت و از آن زمان تاکنون این مجموعه با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند.

هر ماژول گرافن-پروسکایت دارای گرافن و مواد دوبعدی مانند مولیبدن دی‌سولفید است که به افزایش قابل توجه عملکرد و پایداری دستگاه کمک می‌کنند. لایه فعال پنل‌ها به پروسکایت کاتیون سه‌گانه سرب هالید مخلوط است.

این مزرعه خورشیدی جدید در دانشگاه مدیترانه یونان با همکاری دانشگاه تورورگاتا رم و موسسه فناوری ایتالیا و همچنین شرکت گریت‌سل سولار (GreatCell Solar) ایتالیا و دانشگاه کمبریج ساخته شده‌است. هزینه پنل‌های گرافن-پروسکایت نسبت به دیگر سلول‌های خورشیدی رقابت‌پذیر است.

به گفته کیماکیس، هزینه‌های همتراز شده تولید برق (LCoE) از طریق فتوولتائیک، که معیاری از میانگین هزینه خالص تولید برق در طول عمر یک مزرعه خورشیدی است، در مقایسه با سایر گزینه‌های تولید برق، بسیار رقابتی است. او می‌گوید این سیستم جدید نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در PV است.

کیماکیس گفت: «فناوری‌های جدید در حوزه PV برای ادامه کاهش هزینه و همچنین غلبه بر محدودیت‌های کارآیی نظری موجود، ضروری به نظر می‌رسند. در تولید PV های G-PE در مقایسه با PV های معمول، انرژی و مواد کمتری مصرف می‌شود و روش‌های تولید کم هزینه و سریع باید قیمت ماژول‌های خورشیدی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.»