دستیابی به بهره‌وری ۲۶ درصدی برای سلول‌های خورشیدی آلی

متخصص فرانسوی فتوولتائیک آلی، در بهره‌وری سلول‌های در معرض نور کم (lux 1000) به رکورد تازه‌ای دست یافته است. شرکت آرمور، پتانسیل بسیاری برای استفاده از این سلول‌ها در کاربردهایی که مصرف انرژی بالایی دارند، متصور است.
 سلول‌های خورشیدی آلی

شرکت فرانسوی آرمور (Armor)، سازنده ماژول فتوولتائیک آلی فیلم‌های انرژی خورشیدی، ادعا می‌کند که برای فیلم فتوولتائیک آلی انعطاف‌پذیر و نیمه‌شفاف خود موسوم به ASCA برای استفاده در محیط‌های کم نور، به بازده ۲۶ درصدی دست یافته است.

جان فیسکه، مدیر توسعه تجاری آرمور در بخش حسگرها و اینترنت اشیا (IoT)، به مجله فتوولتائیک گفت: «این نتیجه با استفاده از منابع تحقیق و توسعه و اندازه‌گیری‌های ما در همکاری با شریک تایوانی‌مان رینرژی تک (Raynergy Tek)، متخصص در زمینه مواد نیمه‌هادی آلی برای OPV به دست آمد، که آخرین نسل از پلیمرهای حساس به نور را به ما ارائه می‌دهد.»

نمونه‌هایی از سلول‌های کوچک پلیمری در آزمایشگاهی در کیتزینگن آلمان، تحت یک منبع نور همگن LED با lux 1000 و در دمای ۲۷۰۰ کلوین مورد آزمایش قرار گرفتند. فیسکه گفت: «این بهره‌وری جدید، عملکرد داخلی واحدهای استاندارد فعلی ما را دو برابر می‌کند. در مورد این که چه زمان می‌توان آن‌ها را در ماژول‌های تولیدی اجرا و به بازار عرضه کرد، مدیر فروش در حال بررسی یک افق چهار تا پنج ساله است.»

در حال حاضر، فناوری خورشیدی آرمور به طور عمده برای تأمین برق اشیا متصل (connected objects) کوچک در داخل خانه، مانند حسگرهای دمایی، ردیاب‌های حضور، ردیاب موقعیت جغرافیایی کالا و تجهیزات پزشکی، در محیط‌هایی که نور کم است (کمتر از lux 200)، استفاده می‌شود.

فیسکه اظهار داشت: «این امر باعث می‌شود که این تجهیزات کاملاً خودگردان (autonomous) باشند و یا حداقل با بهبود خودگردانی آنها افزایش طول عمر و کاهش تعمیر و نگهداری و تعویض باتری را فراهم می‌کند.» او افزود آرمور فیلم فتوولتائیک آلی ASCA خود را در سایت صنعتی خود نصب کرده است، که انرژی حسگرهایی را تأمین می‌کند که دما و رطوبت محیط خط تولید را در لحظه پایش می‌کند.

فیسکه افزود: «این بهره‌وری جدید انرژی همچنین به ما امکان استفاده از وسایل فتوولتائیک آلی ما را در محصولات الکترونیکی پرمصرف، مانند ساعت‌های هوشمند یا دیگر حسگرهای پایش علائم حیاتی می‌دهد.»

طبق گزارش موسسه آمار آلمان موسوم به Destatis، به نقل از اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شده توسط آرمور، بازار اشیای متصل در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که در هر ثانیه، ۱۲۷ وسیله جدید متصل می‌شوند و تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیارد شیء متصل در جهان به کار گرفته خواهد شد. بنابراین برای این شرکت مستقر در نانت، پاسخ به چالش‌های زیست‌محیطی ارائه‌شده در زمینه تولید و بازیافت میلیاردها باتری غیر قابل شارژ و خودکفاتر شدن در ساخت این تجهیزات الکترونیکی ضروری است.