توسعه حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن

شرکت گرافیل، تقریباً ۳ میلیون دلار برای حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن جمع‌آوری کرده است و امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۱ این محصولات وارد بازار شوند.
توسعه حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن

شرکت گرافیل (Grapheal)، توسعه دهنده حسگرهای زیستی تعبیه شده بر پایه گرافن برای تشخیص در محل و نظارت بر بیمار از راه دور، اعلام کرده‌است که از طریق سهام و منابع رقیق‌نشونده، از جمله سرمایه مرحله کشت ایده صندوق شتابدهی نوالیس بیوتک، چندین کمک‌هزینه نوآوری و اسکناس و وام‌های قابل تبدیل Bpifrance در مجموع 1.9 میلیون یورو (تقریباً ۳ میلیون دلار) جمع‌آوری کرده است.

از این بودجه برای پیشبرد تجاری‌سازی فناوری حسگر زیستی انعطاف‌پذیر مبتنی بر گرافن شرکت گرافیل استفاده خواهد شد. این فناوری سنجش، از ترکیبی نانومواد الکترونیکی جدید، الکترونیک بی‌سیم جاسازی‌شده، آنالیز داده‌های نرم‌افزاری و فناوریی‌های اینترنت اشیاء ابری پزشکی استفاده می‌کند. دو کاربرد اول این فناوری، نسل جدید تست دیجیتالی کووید-19 (TestNPass) برای غربالگری سریع در نواحی پرترافیک مانند فرودگاه‌ها و یک دستیار دیجیتال مراقبت از زخم (WoundLAB) برای بهبود نظارت بر زخم‌های مقاوم در برابر درمان است. این وجوه همچنین برای اعتبارسنجی دو دستگاه به ترتیب برای مطالعات میدانی و تکمیل مطالعات بالینی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ویم ون کریکینگ، یکی از بنیان‌گذاران نوالیس بیوتک، که همچنین به عضویت هیئت مدیره گرافیل درآمده است، می‌گوید: «ادغام فناوریی‌های سنجش بیوالکترونیک دیجیتالی با اتصال به سیستم‌های تعبیه‌شده برای تشخیص در محل و نظارت بر بیمار از راه دور، کاملاً با پورتفولیو نووالیس تناسب دارد. پتانسیل بسیاری برای استفاده از این فناوری دیجیتال در حوزه پزشکی وجود دارد، اما تست سریع کووید-19 بزاق دهان می‌تواند تست تحول‌آفرینی باشد که جهان برای بازگشت ایمن به حالت عادی به آن احتیاج دارد، به خصوص در فرودگاه‌ها، سالن‌های کنسرت، و استادیوم‌ها.»

TestNPass تست تشخیصی گرافیل بر پایه روش نمونه‌گیری از بزاق است که می‌تواند برای غربالگری سریع عفونت کووید-19 مورد استفاده قرار گیرد. در عرض ۵ دقیقه، تست دیجیتالی با استفاده از یک گوشی هوشمند یا یک دستگاه متصل به NFC، وجود ویروس را بدون نیاز به تجهیزات قرائت‌گر اختصاصی تشخیص می‌دهد. هنگامی که ویروس SARS-CoV-2 به آنتی‌بادی‌های موجود در TestNPass متصل می‌شود، یک سیگنال الکتریکی خاص تشخیص داده می‌شود. این سیگنال را می‌توان به صورت الکترونیکی بر روی دستگاه ثبت کرد، که باعث تسریع در تشخیص و انتقال امن دیجیتالی نتیجه می‌شود.

WoundLAB یک حسگر زیستی به صورت پچ، مبتنی بر گرافن، انعطاف‌پذیر و شفاف است که به طور مداوم پارامترهای بیوشیمیایی زخم را ثبت و ذخیره می‌کند. سپس از یک نرم‌افزار گوشی هوشمند برای انتقال این داده‌ها به تله‌مدیسین مبتنی بر ابر برای جمع‌آوری داده‌ها و آنالیز بیشتر استفاده می‌کند. این امر به کادر پزشکی این امکان را می‌دهد که در صورت بروز هرگونه عفونت و یا مشکلات پزشکی، به درمان زخم بیماران خود از راه دور نظارت کنند.

دکتر ونسان بوشیات مدیرعامل گرافیل، گفت: «ما از همه کسانی که در بودجه ما مشارکت کردند بسیار سپاسگزار هستیم. کاربردهای گرافن در حوزه پزشکی تازه در حال بررسی است و ما این تلاش‌ها را رهبری می‌کنیم. با در اختیار داشتن این بودجه، ما معتقدیم که اولین محصول ما می‌تواند قبل از پایان سال ۲۰۲۱ در بازار باشد.»