آکسفورد پی‌وی رکورد جهانی سلول‌های خورشیدی را شکست

فناوری انقلابی آکسفورد پی‌وی در حوزه سلول‌های خورشیدی پروسکایت یک رکورد جهانی جدید برای مقدار انرژی خورشید که می‌تواند توسط یک سلول خورشیدی به برق تبدیل شود، ثبت کرده است.
آکسفورد پی‌وی رکورد جهانی سلول‌های خورشیدی را شکست

سلول نوآورانه تولید شده توسط آکسفورد پی‌وی، ۲۹.۵۲ درصد از انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کند. این درحال است که، میانگین بازدهی تبدیل در سلول‌های خورشیدی سیلیکونی استاندارد مورد استفاده در سطح جهانی، تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد و بیشینه بازدهی تبدیل عملی حدود ۲۶ درصد است.

استفاده از انرژی خورشید در راستای کربن‌زدایی تأمین انرژی جهانی بسیار مهم است و پیشبینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، ۵۰ درصد از تولید برق جهانی را شامل شود.

فناوری مورد استفاده در سلول نوین آکسفورد پی‌وی، شامل پوشش سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی با یک لایه‌نازک از ماده پروسکایت برای استفاده بهتر از فوتون‌ها در طیف خورشیدی است. مواد پروسکایت سنتز شده مقرون به صرفه و پایدار هستند، و سرانجام می‌توانند به طور کامل جایگزین سیلیکون شوند. لازم به ذکر است که میزان انرژی تولید شده از ۳۵ کیلوگرم پروسکایت معادل انرژی تولید شده از هفت تن سیلیکون است.

در سال ۲۰۲۲، آکسفورد پی‌وی اولین شرکتی خواهد بود که این سلول‌های خورشیدی نسل بعدی را به مردم می‌فروشد. محصولات اولیه که برای بام‌های مسکونی طراحی شده‌اند، در مقایسه با تعداد سلول مشابه، ۲۰ درصد انرژی بیشتری تولید خواهند کرد. با پیشرفت بیشتر، آکسفورد پی‌وی معتقد است که سلول‌های خورشیدی آینده بهبود قابل توجهی خواهند یافت.

 

فرنک پی آوردونگ مدیر ارشد اجرایی آکسفورد پی‌وی، گفت: «دستیابی به یک رکورد جهانی دیگر، نقطه عطف خارق‌العاده‌ای برای سلول‌های خورشیدی پروسکایت است، زیرا نشان می‌دهد که ما یک قدم بیشتر به تأمین انرژی خورشیدی بسیار قدرتمند و کم هزینه نزدیک شده‌ایم. ما از این که در قلب انقلاب خورشیدی قرار داریم و نقش حیاتی در کربن‌زدایی تأمین انرژی جهان داریم، هیجان زده هستیم. ما در حال حاضر در یک نقطه اوج جهانی هستیم - تغییرات آب و هوایی به طور چشمگیری در حال بدتر شدن است و نیاز به استفاده از اشکال جایگزین انرژی روز به روز در حال افزایش است. سلول‌های خورشیدی ما در تسریع میزان پذیرش انرژی خورشیدی و مقابله با مسئله تغییرات آب و هوایی نقش بسیار مهمی دارند. ما یک دورنمای بازدهی بیش از ۳۰ درصد برای این فناوری در نظر داریم.»

دکتر کریس کیس، مدیر ارشد فناوری آکسفورد پی‌وی، اظهار داشت: «این سلول‌های خورشیدی پروسکایت روی سیلیکون به بازدهی ۲۹.۵ درصدی دست پیدا کرده‌اند، و دارای گواهی آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر (گلدن، کلرادو، ایالات متحده) هستند. این سلول‌های نه تنها رکورد شرکت ما را شکسته‌اند بلکه رکورد بازدهی ۲۹.۲ درصدی که بالاترین بازدهی در میان انواع سلول‌های خورشیدی تا به امروز بوده و به سلول‌های گالیم‌ارسناید تعلق دارد، را نیز شکسته است. سلول‌های خورشیدی و ماژول‌های ما نه تنها رکورد بیشترین بازدهی را دارند، بلکه تست‌های استاندارد صنعتی کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکال را هم با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. پیشرفت قابل ملاحظه ما به لطف دانشمندان و مهندسان متعهد و ماهر ما در انگلستان و کل جامعه جهانی تحقیقات پروسکایت است که در موفقیت پروسکایت نقش ویژه‌ای داشته‌اند. رویکرد نوآورانه ما یک گام بزرگ در بازدهی انرژی خورشیدی و زمینه‌ای برای آینده‌ای کاملاً مبتنی بر الکتریسیته خواهد بود.»