فراخوان؛ حمایت طرح‌های فناورانه در حوزه لیزر

ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای رفع نیازهای فناورانه صنایع و همچنین توسعه فناوری‌های نوین از طرح‌های فناورانه و پژوهشی حمایت می‌کند.
فراخوان؛ حمایت طرح‌های فناورانه در حوزه لیزر

این ستاد با هدف شناسایی بهتر و جهت‌دهی توانمندی‌های داخلی و کمک به رونق محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت، فراخوان اولویت‌های حمایتی نیمه نخست سال 1400 را منتشر کرد.

در تازه‌ترین فراخوان ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولویت بررسی و حمایت در صورت تصویب با ارائه کنندگان واجد شرایط است که تا 22 مردادماه سال جاری، در این فراخوان مشارکت کنند. پس از ارسال درخواست‌ها و دریافت طرح‌های ارائه شده، در صورت تأمین منابع و دریافت مجوزهای لازم، در فرآیند بررسی و حمایت قرار خواهند گرفت.

 

حمایت از اولویت‌های فناورانه کشور

فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، محورهای فناورانه دارای اهمیت راهبردی برای پیشرفت و ارتقای تاب‌آوری اقتصادی کشور است که دامنه گسترده‌ای از محصولات دانش‌بنیان، خدمات فناورانه و پژوهش‌های کاربردی را شامل می‌شود.

بخش قابل توجهی از موضوعات ذیل این فناوری، در ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد. حوزه فعالیت این ستاد با صنایع مختلف کشور، ارتباط مستقیم دارد. این اولویت‌ها با دریافت نظرات و مشورت‌های فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، جامعه علمی و صنعتی، عناوین موضوعات دارای اولویت برای سال جاری، پیشنهاد شده‌اند. این ستاد در راستای مأموریت توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، در دو بخش اصلی فوتونیک و همچنین مواد، عناوین اصلی را در 3 حوزه فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت اعلام کرده است. در حوزه فتونیک، فناوری‌هایی چون اندازه‌گیری برمبنای لیزر و پلاسما، پردازش مواد با لیزر، پردازش مواد با پلاسما، توسعه فناوری‌های لیزر، تراهرتز، اپتیک، تصویربرداری، حسگرها، میکروفلوئیدیک، بیوفوتونیک مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

اولویت‌های حمایتی

در حوزه حمایت از توسعه فناوری مواد، فناوری فلزات غیر آهنی و آهنی، فلزات آهنی، فناوری‌های استحصال و بازیافت توسعه فناوری در حوزه پودرهای فلزی، کانی‌ها و مواد سرامیکی حوزه سیلیس، اکسیدهای فلزی و پیگمنت‌ها، توسعه فناوری در حوزه افزایش ارزش افزوده مواد شیمیایی، پلیمری و کامپوزیت، تقویت توان کشور در حوزه فرایندهای ساخت و تولید در حوزه چاپگرهای سه‌بعدی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

همچنین فرآیندهای ساخت و تولید، جوش و پوشش، فرآیندهای شکل‌دهی، تولید سیستم‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع کشور و بومی‌سازی و توسعه فناوری در سایر زنجیره‌های تأمین/ ارزش صنایع تاثیرگذار و یا مبتنی بر مزیت‌های نهفته کشور از دیگر محورهای حمایتی هستند.

همچنین ظرفیت‌سازی تولید محصولات برای ارتقای تاب‌آوری اقتصادی در مقیاس صنعتی با توسعه فناوری و روش‌های تولید مواد اولیه، تجهیزات و یا محصولات با ارزش افزوده در گروه‌های اصلی وارداتی کشور در شمار تمرکز بر طرح‌ها قرار دارد.

تمامی اشخاص حقوقی علاقه‌مند از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری می‌توانند طرح‌های عملیاتی در 24 اولویت یادشده دارند، می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

 

شاخص‌های حمایتی

از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی اصلی وجود قابلیت‌های فناورانه طرح‌ها استچون سطح آمادگی فناورانه (TRL)، بالاتر باشد و در نتیجه با حمایت این ستاد در کمترین زمان ممکن به نتیجه نهایی دست یابد.

وجود مصرف‌کننده (و اطمینان از اجرای موفق طرح به معنای اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای مشارکت در اجرای مرحله تجاری‌سازی)، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از ضرورت‌های این فراخوان است. بنابراین تعامل مجری با واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی کشور و وجود مشارکت‌کننده مشخص برای اجرای طرح از ابتدای مسیر، یک شاخص مهم محسوب می‌شود.

فناوری‌های ارائه شده باید معطوف به ارتقا دانش مهندسی و نمونه‌سازی محصولی با کاربرد قابل اجرا  در صنایع مرتبط کشور باشد. همچنین طرح‌هایی که منجر به ایجاد ارزش افزوده در زنجیره‌های تأمین و یا ارزش مواد طبیعی، شیمیایی و معدنی و همچنین صنایع اپتیکی و لیزری کشور شود، در کاهش و یا رفع وابستگی صنعتی کشور به واردات، نقش ارزنده‌ای ایفا کند، به تولید نمونه تکرارپذیر از یک محصول جدید، به ویژه در سطح بین‌المللی منتهی شده و در راستای فعالیت‌های فعالیت‌ها و سوابق علمی، پژوهشی و یا صنعتی متقاضی تعریف شده باشد در اولویت حمایتی قرار دارد.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.