توسعه دستگاه تولید کفش‌های آبگریز

توسعه دستگاه تولید کفش‌های آبگریز

اطلاعات فنــاور

بسا فن آوران نصیر

بسا فن آوران نصیر

شماره ثبت : 421913

پست الکترونیک : ican@nano.ir‎

وب سایت : www.basafan.com‎

اعمال پلاسما بر روی سطح منسوجات، باعث ایجاد زبری نانومتری (پستی و بلندی) بر روی سطح می‌شود که در حقیقت این زبری باعث افزایش انرژی سطحی و فعال سازی آن می‌شود. در نتیجه مونومر آبگریز کننده با سطح منسوج و اکنش داده و چسبندگی بالایی بر روی سطح ایجاد می کند.

اطلاعات متقاضی

سپنتا نوین ویرا

سپنتا نوین ویرا

شماره ثبت : 383630

پست الکترونیک : info@kafshsepanta.com‎

وب سایت : www.kafshsepanta.com‎

شرکت سپنتا نوین ویرا به عنوان یک مجموعه تولیدکننده کفش در سال 1389 تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر با استفاده از دستگاه صنعتی پلاسمادژ و با استفاده از فناوری پلاسمای سرد مشغول تولید کفش‌های آبگریز در داخل کشور است. 

نحوه همکاری

قرارداد پیمانکاری

به واسطه بررسی‌های صورت گرفته و بازخوردهای دریافتی از شرکت‌های صنعتی در طی نمایشگاه‌های مختلف، ایده تولید منسوجات آبگریز به ذهن یکی از کارشناسان ستاد نانو در سال 1394 خطور کرد. وی ابتدا در طی بررسی خود متوجه شد که تیم بسا فن‌آوران با توجه به تجربه خوبی که در ساخت منبع تغذیه پلاسما و همچنین تجربه در حوزه وکیوم، پتانسیل لازم را برای تولید فناوری مناسب برای ایجاد خاصیت آبگریز در منسوجات را دارد. بنابراین بلافاصله این موضوع را با آقای امیری (تیم بسا فن‌آوران) مطرح کردند. تیم بسا فن‌آوران پس از بررسی جوانب  وا بعاد مختلف کار پیشنهاد کارشناس ستاد نانو را پذیرفت. بنابراین بلافاصله پس از تصمیم قطعی برای انجام پروژه و انتخاب روش کار، طرح پیشنهادی 30 صفحه‌ای را آماده کرده و در اختیار ستاد نانو قرار دادند. سپس آن‌های فعالیت برای طراحی مفهومی و آماده‌سازی مقدمات کار را شروع کردند که این فرآنید تا مهرماه 139 به طول انجامید. با این حال با وجود نیاز بسیاری از شرکت‌های صنعتی به فناوری تولید منسوجات ضدآب هیچ یک از شرکت‌های متقاضی به دلیل عدم اعتماد به توان داخل حاضر به عقد قرارداد با شرکت بسا فن‌آوران نشدند. این تیم با تلاش و پشتکار فراوان در نهایت در بهمن ماه 1394 موفق به ساخت نمونه اولیه سیستم و ارائه آن به ستاد نانو شدند. در ادامه ستاد نانو به منظور اطمینان یافتن از بازار دستگاه تولید منسوجات آبگریز،  یکی از شرکت‌های کارگزار خود در زمینه تحقیقات بازار را به شرکت بسا فن‌آوران معرفی کرد تا تحقیقات بازار را برای محصول آن‌ها انجام بدهد. تیم بازاریابی پس از بررسی بازار اطلاعات کلی در مورد پتانسیل بازار دستگاه تولیدی بسا فن‌آوران ارائه داد. در مهرماه شرکت بسا فن‌آوران در جشنواره نانو حاضر شد و نمونه دستگاه خود را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه آقای قربانی به عنوان نماینده شرکت سپنتا نوین ویرا، از غرفه بسا فن‌آوران بازدید کرد و با نحوه کار دستگاه پایلوت صنعتی آشنا شدند. شرکت سپنتا براساس استاندارد خاص خود تست‌های لازم را بر روی خروجی حاصل از دستگاه بسا فن‌آوران انجام داد از جمله مهمترین تست‌ها می‌توان به تست سایشی اشاره کرد که در آن با استفاده از یک دستگاه، کفش سایش داده شد تا ثبات آن تست شود. در نهایت پس از گذشت بازه زمانی 100 روز و رفع مشکلات دستگاه، در نهایت دستگاه نهایی در سوله سپنتا واقع در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مستقر شد.  

اطلاعات تقاضا

تولید کفش آبگریز

نفوذ آب به کفش بخصوص کفش‎های کوهنوردی که باعث ایجاد  حس بد خیس شدن پا و جوراب، پوسیدگی، کاهش استحکام (به‌عنوان‌مثال خرابی کف کفش)، افزایش وزن کفش هنگام راه رفتن و رشد باکتری و بوی بد ناشی از آن می‎شود. روش معمول برای ضدآب و لک نمودن اشیا به این صورت است که  پارچه در مرحله تولید از حوضچه‌های که شامل مواد اولیه و محلولی است که خاصیت را ایجاد‌کرده، رد شده و در مرحله بعد در دمای 170-180 درجه تثبیت می‌شود. از معایب این روش این‌است که ضخامت لایه ایجادشده نسبتا زیاد بوده و منجر به کاهش تنفس پذیری پارچه، از بین رفتن خاصیت بعد از ده پانزده بار شستشو در دمای بالا شده و بدلیل استفاده از ترکیبات هیدروکلر کربن برای خاصیت ضدلک، اثرات بیولوزیک نامطلوب داشته و همچنین پساب این‌گونه صنایع برای محیط زیست نیز مضر است. 

اطلاعات فناوری

خدمات پلاسمای سرد بر روی منسوجات جهت آبگریزی

اعمال پلاسما بر روی سطح منسوجات، باعث ایجاد زبری نانومتری (پستی و بلندی) بر روی سطح می‌شود که در حقیقت این زبری باعث افزایش انرژی سطحی و فعال سازی آن می‌شود. در نتیجه مونومر آبگریز کننده با سطح منسوج و اکنش داده و چسبندگی بالایی بر روی سطح ایجاد می کند.