افزایش 40 درصدی ظرفیت باتری‎های لیتیم-یون توسط شرکت Sila

محققان شرکت استارتاپ Sila موفق شدند نمونه‎ای از باتری‎های لیتیمی حاوی آند سیلیکونی را تعبیه کنند که ظرفیت آنها را تا 40 درصد افزایش داده و در چند سال آینده روانه بازار می‎شود.

امروزه باتری‎های لیتیم یون در عرصه‎های مختلف گسترش پیدا کرده‎اند. این باتری‎ها می‎توانند انرژی کافی برای گوشی‎های هوشمند و خودروهای الکتریکی را تأمین کنند. اما هنوز هم گوشی‎های هوشمند پس از چند ساعت کار، انرژی خود را از دست می‎دهند و از طرفی، خودروهای الکتریکی نیز با مشکل کمبود مسافت طی شده مواجه هستند.

تاکنون شرکت‎های مختلفی سعی کرده‎اند تا بر محدودیت‎های باتری‎های لیتیم یون چیره شده و نسل نوینی از این باتری‎ها را پدید آورند. شرکت نانوفناوری Sila، یکی از این شرکت‎های نویدبخش است که ارزش آن به 350 میلیون دلار تخمین می‎رسد. این شرکت ادعا دارد که فناوری باتری‎های آن می‎تواند ظرفیت باتری‎های لیتیم-یون را تا 40% افزایش دهد. شرکت Sila با جذب سرمایه‎ای که انجام داده، قصد دارد نمونه‎های اولیه باتری خود را به نمونه‎های تجاری ارتقا دهد و پیش‎بینی می‎شود که طی چندسال آینده، این نمونه‎ها روانه بازار شوند.

مناسب‎ترین روش برای افزایش ظرفیت باتری، افزایش تعداد یون‎های لیتیمی است که در هر الکترود ذخیره می‎شوند. بهبودهایی که توسط تولیدکنندگان این صنعت صورت گرفته، مربوط به مواد کاتدی است که از ترکیباتی از نیکل، منگنز و کبالت استفاده کرده‎اند. ساختار کریستالی این مواد، زمانیکه با هم ترکیب می‎شوند، می‎توانند یون‎های لیتیم بیشتری را ذخیره کنند و همچنین تحرک یون‎ها را بین آند و کاتد تسهیل می‎کنند. با وجود تمام بهبودهایی که برای مواد کاتدی رخ داده، اما برای آند باتری‎ها همیشه از گرافیت استفاده شده است.

شرکت‎های مختلفی نظیر Sila، Enovix، Enevate و Angstrom بر روی افزایش ظرفیت مواد آندی متمرکز شده‎اند تا بتوانند در ساختار آنها از سیلیکون استفاده کنند و بدین ترتیب میزان ظرفیت را تا 25 برابر افزایش دهند. اما هیچ کدام تاکنون موفقیت چشمگیری نداشته‎اند، زیرا ذرات سیلیکون در اثر فشار، خرد شده و پودر می‎شوند و درنتیجه باتری از کار می‎ایستد.

در این میان شرکت Sila سعی کرده تا با قراردادن اتم‎های سیلیکون در ماتریکس نانوذرات با فضای بسیار زیاد، این مشکل را رفع کند. بنابراین هنگامیکه آند سیلیکون، یون‎های لیتیم را جذب می‎کند، این یون‎ها فضای خالی موجود را پر کرده و از اعمال فشار بر سیلیکون جلوگیری می‎شود و ساختار آند هم تخریب نخواهد شد.

این نمونه باتری پس از 7 سال تحقیق و بررسی بدست آمده و انتظار می‎رود که در قدم‎های اولیه بتواند در ساعت‎های هوشمند و گوشی‎های هوشمند بکار رود. با جذب سرمایه‎ای که اخیراً توسط این شرکت انجام شده، می‎توان به تولید سالانه 20 مگاوات ساعت رسید که برای تأمین انرژی 2 میلیون گوشی هوشمند یا 10 میلیون ساعت هوشمند کافی است. البته این رقم ، بخش کوچکی از 1 میلیارد گوشی هوشمندی است که سالانه فروخته می‎شوند؛ اما برای تأیید فناوری باتری کافی به نظر می‎رسد. اگر این پروژه موفق شود، شرکت Sila قصد دارد تا باتری‎های بزرگتری را برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی بسازد. پیشتر نیز این شرکت گزارش داده بود که توافقی را با شرکت BMW انجام داده و این شرکت خودروسازی ابراز تمایل دارد که به عنوان اولین شرکت از نمونه‎های باتری سیلیکون ساخت شرکت Sila در خودروهای الکتریکی خود استفاده کند.