معرفی شرکت استارتاپ Ionic Materials

شرکت Ionic Materials از سال 2012 در زمینه ساخت الکترولیت‎های جامد فعالیت می‎کند و توانسته الکترولیتی تهیه کند که با سرمایه گذاری شرکت‎های بزرگ خودروسازی مواجه شده است.

این شرکت در سال 2012 با تمرکز بر ارتقای الکترولیت‎های غیرآتشگیر برای باتری‎های لیتیم-یون احداث شد. میزان سرمایه‎گذاری در این شرکت به بیش از 65 میلیون دلار با وجود شرکت‎هایی نظیر Renault، Nissan، Mitsubishi، Hyundai و Kleiner Perkins می‎رسد.

مایکل زیمرمن (Michael Zimmermann)، مدیر اجرایی و مؤسس شرکت Ionic Materials بیان می‎کند که الکترولیت‎های مایع در باتری‎های فعلی لیتیم-یون نقش بزرگراهی را برای الکترون‎ها ایفا می‎کند. مشکلی که برای این الکترولیت‎ها وجود دارد این است که در صورت وقوع اتصال کوتاه در باتری، منفجر می‎شوند. او ادعا می‎کند که راهی را برای غلبه بر این مشکل پیدا کرده که مربوط به الکترولیت‎های پلیمری غیرآتشگیر است. طبق این ادعا، باتری‎سازان می‎توانند به راحتی و با صرفه کاملاً اقتصادی این الکترولیت‎های جامد را در باتری‎های فعلی بکار بگیرند (بدون اینکه تغییری در طراحی نیاز باشد). از طرفی می‎توان باتری‎هایی با دانسیته انرژی بیشتر را برای خودروها و وسایل الکتریکی فراهم آورد. الکترولیتی که در این شرکت تهیه شده از نوع پلیمری است که به هیچ عنوان آتش نمی‎گیرد. سلی که بدین ترتیب تهیه می‎شود، بازده باتری را ارتقا داده و قیمت تمام شده را با توجه به اینکه سیستم خنک‎کننده و مدیریت بهتری دارد، کاهش خواهد داد.

البته به دلیل رقابتی که وجود دارد، علاقه‎ای به ارائه مشخصات این پلیمر مشاهده نمی‎شود. با این حال، اختراعاتی که در این موضوع ثبت شده‎اند، نشان می‎دهند که ساختار الکترولیت می‎تواند از رزین‎های کریستالی نظیر پلی‎فنیلن سولفید، پلی‎فنیلن اکسید، پلی‎اتر اترکتون و پلی‎سولفون باشد. این شرکت، رزین‎ها را با مواد یونی و دوپانت‎هایی ترکیب کرده و سپس آن را در قالب فیلمی نازک تهیه می‎کند.

در یک باتری لیتیم-یون، یون‎های موجود از آند گرافیت با گذر از الکترولیت به سمت کاتد رفته و جداکننده نیز مانع از اتصال الکترودها به یکدیگر می‎شود. فلذا الکترولیت جامد این شرکت، علاوه بر هدایت یون‎ها، نقش فیلم جداکننده را هم انجام می‎دهد.

برای تقریباً 30 سال، زیمرمن به عنوان یکی از اعضای دانشگاه تافس (Tufts) فعالیت می‎کند. از زمان آغاز به کار این شرکت، 65 میلیون دلار جذب سرمایه شده و شرکت‎هایی نظیر A123 و Total از جمله سرمایه‎گذاران آن به شمار می‎روند. فرمولاسیون‎های دیگری نیز برای پلیمرها در باتری‎های با توان بالا مد نظر است که این شرکت را به رقیبی جدی در توسعه الکترولیت‎های جامد مبدل خواهد کرد.