ساخت باتری فلوئورید توسط شرکت هوندا

باتری‎های فلوئوری می‎توانند جایگزین مناسبی برای باتری‎های لیتیم-یون فعلی باشند و انرژی بسیار بیشتری را در مقایسه با آنها تأمین کنند.

طبق نظر محققان، باتری یون فلوئورید می‎تواند جایگزین مناسبی برای باتری‎های لیتیم-یون باشد.

همچنان که خودروسازان به دنبال تولید خودروهای الکتریکی بیشتر هستند، تلاش روزافزونی هم برای تهیه باتری‎های بهتر انجام می‎گیرد. در این راستا، اخیراً شرکت هوندا ادعا کرده که موفقیت عظیمی در این عرصه کسب کرده است. شرکت خودروسازی هوندا با همکاری مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و آزمایشگاه ناسا (JPL) ادعا کرده که نمونه جدیدی از باتری‎های یون فلوئورید را ساخته که بهتر از باتری‎های لیتیم-یون کار کرده و اثرات زیست محیطی بهتری دارد.

باتری یون فلوئورید، برخی مشکلات اساسی مربوط به باتری‎های لیتیم-یون امروزی را رفع کرده است. دانسیته انرژی این باتری 10 برابر بیشتر از باتری‎های لیتیم-یون است و لذا می‎تواند الکتریسیته بیشتری را در حجم یکسان تولید کند. بنابراین یک خودروی الکتریکی می‎تواند مسافت بیشتری را طی کند. همچنین این باتری‎ها مشکل ایمنی نظیر افزایش حرارت و نیاز به فلزات نادر مثل لیتیم و کبالت را ندارند.

وزن اتمی پایینِ فلوئور باعث شده تا باتری‎های فلوئوریدی کارایی بهتری را نشان دهند. محدودیتی که برای این باتری‎ها وجود دارد این است که در دمای 150 درجه سلسیوس (320 درجه فارنهایت) کار می‎کنند.

اما شرکت هوندا ادعا کرده که راهی را برای کارکرد این باتری‎ها در دمای اتاق پیدا کرده است. به نحوی که می‎توان از الکترولیت فلوئوریدی در این باتری‎ها استفاده کرد.

البته این باتری فعلاً در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و تا مرحله تجاری‎سازی زمان زیادی دارد.