طبق نظر محققان، باتری یون فلوئورید میتواند جایگزین مناسبی برای باتریهای لیتیم-یون باشد.
همچنان که خودروسازان به دنبال تولید خودروهای الکتریکی بیشتر هستند، تلاش روزافزونی هم برای تهیه باتریهای بهتر انجام میگیرد. در این راستا، اخیراً شرکت هوندا ادعا کرده که موفقیت عظیمی در این عرصه کسب کرده است. شرکت خودروسازی هوندا با همکاری مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و آزمایشگاه ناسا (JPL) ادعا کرده که نمونه جدیدی از باتریهای یون فلوئورید را ساخته که بهتر از باتریهای لیتیم-یون کار کرده و اثرات زیست محیطی بهتری دارد.
باتری یون فلوئورید، برخی مشکلات اساسی مربوط به باتریهای لیتیم-یون امروزی را رفع کرده است. دانسیته انرژی این باتری 10 برابر بیشتر از باتریهای لیتیم-یون است و لذا میتواند الکتریسیته بیشتری را در حجم یکسان تولید کند. بنابراین یک خودروی الکتریکی میتواند مسافت بیشتری را طی کند. همچنین این باتریها مشکل ایمنی نظیر افزایش حرارت و نیاز به فلزات نادر مثل لیتیم و کبالت را ندارند.
وزن اتمی پایینِ فلوئور باعث شده تا باتریهای فلوئوریدی کارایی بهتری را نشان دهند. محدودیتی که برای این باتریها وجود دارد این است که در دمای 150 درجه سلسیوس (320 درجه فارنهایت) کار میکنند.
اما شرکت هوندا ادعا کرده که راهی را برای کارکرد این باتریها در دمای اتاق پیدا کرده است. به نحوی که میتوان از الکترولیت فلوئوریدی در این باتریها استفاده کرد.
البته این باتری فعلاً در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و تا مرحله تجاریسازی زمان زیادی دارد.