عملکرد سطوح ضد یخ برای هواپیماها چگونه است؟

سطوح ضد یخ در صنایع مختلف، به‌خصوص در صنایع هوافضا، اهمیت بسیاری دارند و ایمنی هواپیما به این فناوری مرتبط است. یخ‌زدگی در بال‌های هواپیما منجر به اختلال جریان هوا شده و در نتیجه سبب ایجاد مشکل در طول پرواز می‌شود. از این رو، سازندگان هواپیما تلاش می‌کنند تا از سیستم‌های ضد یخ در سطح بیرونی هواپیماها استفاده نمایند. به تازگی UTAS مجوز فناوری جهت تولید گرم کن‌های بر پایه CNT را که به‌عنوان یک سیستم حفاظت از یخ برای هواپیما در سه یا چهار سال آینده طراحی شده است، به دست آورده است.

سطوح ضد یخ در صنایع مختلف، به‌خصوص در صنایع هوافضا، اهمیت بسیاری دارند و  ایمنی هواپیما به این فناوری مرتبط است. یخ‌زدگی در بال‌های هواپیما منجر به اختلال جریان هوا شده و در نتیجه سبب ایجاد مشکل در طول پرواز می‌شود. از این رو، سازندگان هواپیما تلاش می‌کنند تا از سیستم‌های ضد یخ در سطح بیرونی هواپیماها استفاده نمایند. دو روش برای مقابله با این چالش وجود دارد که استفاده از سطوح ضد یخ و یا استفاده از روش‌های ضد یخ می‌باشد.

در مورد روش اول، فناوری نانو می‌تواند از طریق معرفی نانو ذرات ضد یخ کمک نماید. استفاده از این نانو پوشش‌ها مزایای برجسته‌ای همچون ایمنی بیشتر، هزینه‌های نگهداری کمتر، کاهش مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و سهولت کاربرد را در بردارد. نانو پوشش‌های ضد یخ همچنین می‌توانند در خودرو، پره‌های توربین، مبدل‌های حرارتی، سلول‌های خورشیدی و صنعت نفت استفاده شوند.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاش برای انتقال این فناوری از دانشگاه به صنعت هستند. به تازگی UTAS مجوز فناوری جهت تولید گرم کن‌های بر پایه CNT را که به‌عنوان یک سیستم حفاظت از یخ برای هواپیما در سه یا چهار سال آینده طراحی شده است، به دست آورد. UTAS مجوز این فناوری پیشرفته را از اتحادیه طراحی متیس (Metis Design Corporation) گرفته است که تحقیقات مرتبط با آن را با همکاری بخش هواشناسی و فضانوردی موسسه فناوری ماساچوست انجام داده است. با داشتن مجوز این فناوری، UTAS می‌تواند با سازندگان هواپیما در محصولات تجاری مانند هواپیماهای بدون سرنشین و جت‌های تجاری همکاری نماید. CNT‌ها می‌توانند با مواد کامپوزیتی یا فلزات مختلف که در ساخت بال‌های هواپیما استفاده می‌شوند ترکیب شوند. حضور CNTها باعث می‌شود که بال‌ها و دیگر سطوح هواپیما ضد یخ شوند. این نانو لوله‌ها دارای توزیع گرمای فوق‌العاده‌ای هستند که امکان بهینه‌سازی فرآیند ضد یخ کردن را فراهم می‌سازند.

فناوری‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها ضد یخ نمودن با استفاده از گاز داغ یا هوای خروجی از موتور می‌باشد که مقداری از هوا از پشت کمپرسور استخراج می‌شود. با این حال، سیستم ضد یخ بر پایه CNTها، اثربخشی بیشتری را در جلوگیری از تشکیل یخ در لبه بال‌ها، کلاهک و پروانه‌های هواپیما به ارمغان می‌آورد

 

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...