استفاده از سیستم‌های اسپری التراسونیک در صنایع غذایی

یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های مبتنی بر فناوری التراسونیک، سیستم اسپری التراسونیک مختص صنایع غذایی را به بازار عرضه کرده‌ که افزودن لایه‌های بسیار نازک از مقادیر کم افزودنی‌ها و محلول‌های آنتی‌باکتریال بر روی محصولات تولیدی قبل از بسته بندی را امکانپذیر خواهد کرد.

نازل‌های اسپری التراسونیک نوعی از نازل برای اسپری محلول‌ها هستند که با استفاده از امواج فراصوت باعث اتمایز شدن محلول می‌شوند. بر خلاف نازل‌های اسپری متداول، در این نوع نازل‌ها به جای استفاده از یک گاز فشرده از امواج التراسونیک جهت اتمایز کردن ذرات مایع استفاده می‌شود. اندازه ذراتی که با استفاده از نازل‌های اسپری التراسونیک به دست می‌آیند بسیار ریزتر و توزیع آنها بسیار یکنواخت‌تر از نازل‌های معمولی می‌باشد. علاوه بر این نگرانی‌های موجود در رابطه با محیط زیست و مقادیر غیر قابل قبول ضایعات، تولید کنندگان را متقاعد کرده تا نازل‌های اسپری التراسونیک را به عنوان یک فناوری دقیق‌تر، قابل کنترل‌تر و با زیست سازگاری بیشتر بپذیرند.

در حال حاضر استفاده از نازل‌های اسپری التراسونیک به طور محسوسی در بسیاری از کاربردهای صنعتی، و تحقیق و توسعه جایگزین سیستم‌های متداول پاشش شده است؛ زیرا در فرآیندهای مبتنی بر پاشش، سرعت پایین اسپری کردن باعث تسهیل رسوب قطره‌ها روی سطح شده و از اتلاف اسپری جلوگیری می‌شود و به تبع آن صرفه جویی در مواد و کاهش آلودگی زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت. از دیگر مزایای مهم این نازل‌ها می‌توان به عدم انسداد ذاتی نازل و دارا بودن خاصیت خود تمیز شوندگی  بخصوص در حین اسپری سوسپانسیون‌ها اشاره کرد؛ این امر ناشی از وجود دائمی امواج التراسونیک و روزنه نسبتا بزرگتر نازل در قیاس با نازل‌های متداول است.

 

 

با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از نازل‌های اسپری التراسونیک در صنایع غذایی به منظور اسپری محلول‌های آنتی‌باکتریال، محلول‌های حاوی مواد طعم دهنده، غذا داروها و ... بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا  Sono-Tek، شرکت پیشرو در زمینه طراحی و ساخت نازل‌های اسپری التراسونیک، سیستم‌های اسپری مورد نیاز صنایع غذایی مبتنی بر فناوری التراسونیک را به بازار عرضه کرده‌ است. با استفاده از سیستم‌های اسپری التراسونیک امکان افزودن لایه‌های بسیار نازک از مقادیر کم افزودنی‌ها بر روی محصولات تولیدی قبل از بسته بندی مهیا خواهد شد.

 

برخی از کاربردهای سیستم‌های اسپری التراسونیک در صنایع غذایی عبارتند از:

  • پاشش مواد آنتی‌باکتریال بر روی فرآورده‌های گوشتی
  • افزودن طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌ها بر روی غلات و سایر محصولات خشک شده
  • رطوبت دار کردن محصولات آماده شده
  • افزودن غذا داروها به برخی از مواد غذایی و تنقلات
منبع مطلب SONO.TEK