تولید حسگر قابل شست و شو جهت کنترل حرکات انسان و وسایل نقلیه

محققان توانستند حسگری تولید کنند که از طریق فناوری پیزو قابلیت کنترل حرکات انسان و انواع وسایل متحرک را دارد.

محققان در دانشکده مهندسی UBC اوکاناگان یک حسگر ارزان ­قیمت تولید کردند که می‌تواند به پارچه و مواد کامپوزیتی متصل شود. با اتصال این حسگر به پارچه امکان تولید لباس­های هوشمند که قابلیت کنترل حرکات انسان و دیگر وسایل نقیه را دارد، به وجود آمده است.

حسگر میکروسکوپی جاسازی شده قادر به تشخیص حرکات از طریق کشش نخ­های تنیده شده است که با نانو صفحات گرافن اصلاح شده است.

این حسگرها در حال تغییر روش کنترل دستگاه­ها و انسان­ها هستند. فناوری ساخت آن­ها بر مبنای مقاومت پیزو است. به عبارتی وقتی یک ماده تحت کرنش قرار می­گیرد، پاسخی الکترومکانیکی از ماده صادر می­شود. این حسگرها در تشخیص حرکات انسان، نظارت بر ضربان قلب و یا کنترل دما مورد استفاده قرار می­گیرند. به این ترتیب حین یک حرکت ورزشی وقتی بدن نیاز به استراحت و یا تغییری در روند ورزش داشته باشد، این حسگر کنترل لازم را انجام می­دهد.

حسگرهای جدید می­توانند به مواد اسپندکس متصل شده و سپس در یک غلاف سیلیکونی قابل کشش قرار گیرند. این غلاف سیلیکونی، از حسگر در برابر شرایط خشن محافظت می­کند و بنابراین قابل شست­ و شو نیز هست. توسط این حسگر می­توان پیشرفت قابل توجهی در صنعت تولید پارچه­های کامپوزیتی تقویت شده با فیبر که در حال حاضر در صنایع پیشرفته مانند خودروسازی، هوافضا و تولیدات دریایی استفاده می­شود، به وجود آورد. به عبارتی تمامی اشیاء و وسایل جنبنده در صنایع مختلف از جمله صنعت هوایی، دریایی، خودرو و ورزشی با این حسگر قابل کنترل هستند.

تقویت این حسگرها از طریق تغییر ترکیب، بهبود رسانایی الکتریکی و حساسیت آن­ها امکان­پذیر است.