درک روند تخریب باتری‎ها با کمک هوش مصنوعی

محققان موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی و طراحی الگوریتم پیچیده‎ای، نحوه تخریب تمام ذرات سازنده الکترود باتری را در آنِ واحد بررسی کرده و اطلاعات جامعی را ارائه دهند.

خودروهای الکتریکی از همان فناوری باتری لیتیوم یونی که در گوشی‎های هوشمند، لپتاپ‎ها و سایر قطعات الکترونیکی بکار می‎رود، استفاده می‎کنند. اما این فناوری بسیار به آرامی در حال پیشروی است. از طرفی، برای بهبود ظرفیت شارژ باتری‎های لیتیوم یون و افزایش کاربرد خودروهای الکتریکی بایست درک جامعی از نحوه فرسوده شدن باتری‎ها به دست آید.

 به این منظور تیمی از محققان دانشگاه پوردو (Purdue) در آمریکا جامع‎ترین بررسی را از الکترودهای باتری لیتیوم یون انجام دادند؛ جاییکه بیشترین تخریب معمولاً در اثر شارژ مکرر باتری‎ها رخ می‎دهد. شرکت‎های باتری‎سازی می‎توانند از این اطلاعات برای طراحی باتری‎های مورد نیاز گوشی‎های هوشمند و خودروهای الکتریکی استفاده کنند.

روشی که در این پروژه استفاده شده بر پایه استفاده از دستگاه X-ray بنا نهاده شده که با هوش مصنوعی هدایت می‎شود. توسط الگوریتم طراحی‎شده می‎توان هزاران ذره درون ساختار الکترود را تا سطح اتم‎های سازنده آنها در آنِ واحد پیمایش کرد. در واقع با این الگرویتم می‎توان شرایط واقعی را برای کارکرد باتری تحت ولتاژها و سرعت‎های مختلف مورد بررسی قرار داد.

 

 

روش بررسی ساختار تاکنون به این صورت بوده که یک ذره را در نظر گرفته و آن را به کل ساختار باتری تعمیم می‎دادند. اما یک خطای فاحش در اینجا وجود داردو آن اینست که تفاوت زیادی بین ذره تکی در مقیاس میکرو و کل باتری در مقیاس بزرگتر وجود دارد.

هر زمانیکه باتری شارژ می‎شود، یون‎های لیتیوم بین الکترود مثبت و الکترود منفی پیشروی و پسروی کرده و با ذرات موجود در الکترود برهم‎کنش می‎کنند و منجر به تخریب باتری در گذر زمان می‎شوند. در نهایت تخریب الکترود باتری باعث کاهش ظرفیت شارژ می‎شود.

در واقع، امکان اینکه باتری در آنِ واحد هم ظرفیت بالایی داشته و هم پایداری خود را حفظ کند بسیار دشوار است؛ به نحوی که افزایش ظرفیت باتری منجر به کاهش پایداری آن خواهد شد.

تلاش محققان برای پی بردن به نحوه تخریب باتری‎های لیتیوم یون با این کشف مواجه شد که تخریب ذرات باتری در یک لحظه یا یک موقعیت رخ نمی‎دهد، بلکه برخی ذرات بسیار سریعتر از سایرین تخریب می‎شوند.

اما برای مطالعه این وضعیت، این تیم نیازمند ابداع روشی جدید بود، زیرا روش‎های موجود قادر به ارائه تصویر کلی از الکترودهای باتری نیستند. لذا برای تحقق این امر، محققان از روش synchrotron x-ray استفاده کردند که باعث افزایش سرعت حرکت ذرات به اندازه سرعت نور می‎شود.

 

 

برای بررسی دقیقتر، باتری‎های مختلفی اعم از نوع کیسه‎ای در گوشی‎های هوشمند و نوع سکه‎ای در ساعت‎های هوشمند بکار رفتند. در ادامه نقشه‎هایی که از نحوه ترک خوردگی و تخریب ذرات تهیه شدند که می‎توانند به عنوان منبعی مناسب جهت درک بهتر نحوه تخریب الکترودهای باتری به شمار آیند.

در ادامه برای درک بهتر اینکه چگونه این شکستگی‎ها بر بازده باتری تأثیر می‎گذارند، محاسبات نظری پیشرفته‎ای انجام شد. مثلاً یکی از دستاوردها این بود که ذراتی که بیشتر در مواجهه با تحرک یون‎های لیتیوم قرار دارند، مثلاً آنهایی که نزدیک سطح جداکننده هستند، بسیار سریعتر از ذرات موجود در ساختار درونی الکترود تخریب می‎شوند.

این گوناگونی در نحوه تخریب الکترود، در الکترودهای ضخیم‎تر و در شرایط شارژ سریع، بسیار شدیدتر خواهد بود. گام بعدی محققان این است که دریابند این تخریب‎ها چگونه رخ داده و بر بازده باتری‎های تجاری لیتیوم یون اثر می‎گذارند.

مقاله‎های حاصل از این پروژه در کانال شبکه باتری نانو بارگذاری خواهند شد.