استفاده از باتری در ساختار وسایل نقلیه

یک استارتاپ ایسلندی طرحی را ارائه داده‌است که در آن باتری در بدنه و ساختار وسایل نقلیه قرار می‌گیرد.
استفاده از باتری در ساختار وسایل نقلیه

این شرکت که نانوم (Nanom) نامیده می‌شود با استفاده از "باتری ساختاری فیبر کربن" خود در بدنه، یک قایق الکتریکی با ظرفیت ۵۰۰ کیلووات ساعت تولید کرده‌است.

در مورد اینکه باتری‌ها جزیی جدایی‌ناپذیر از ساختار یک وسیله نقلیه الکتریکی هستند، صحبت‌های زیادی شده‌است، اما این شرکت (که پیش از این به نام Greenvolt شناخته می‌شد)، مستقر در ایسلند، ایده‌ای را ارائه داده‌است که بسیار پیشرفته است. این شرکت قصد دارد باتری‌ها را در بدنه/شاسی وسایل نقلیه ادغام کند، مشابه آنچه در قایق الکتریکی خود در سال ۲۰۱۹ موسوم به مگنیا (Magnea) انجام شده‌بود، که ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلو وات ساعت الکتریسیته در بدنه خود را داشت.

اصل این ایده، جدید نیست. در واقع برگرفته از تکامل باتری آهن-نیکل است که توسط توماس ادیسون در سال 1901 انجام شد. کاری که نانوم انجام داد این بود که الکترودهای بزرگ آهن و نیکل داخل باتری را با نانوذرات همان دو فلز تعویض کرد. این شرکت انتظار دارد که باتری‌های آن به مدت بیش از ۵۰ هزار سیکل شارژ-تخلیه (که بسیار بیشتر از هر فناوری موجود در باتری‌های لیتیوم-یونی فعلی است) دوام داشته باشند (یعنی افزایش دوام نه برابری نسبت به باتری‌های امروزی را هدف قرار داده‌است.)

در حالی که این فناوری هنوز در مرحله ایده است، اما نانوم با توجه به تجربه‌های گذشته، دانش لازم برای این کار را در اختیار دارد. همانطور که از نام این شرکت مشخص است، این فناوری به نانو وابسته است. طبق گفته وبسایت انگجت (Engadget)، با استفاده از باتری‌های جدید نانوم که در بدنه وسایل نقلیه تعبیه تعبیه می‌شود، می‌توان وزن را کاهش داد و بازده خودروهای امروزی را بهبود بخشید.

ولی از دید کلی این فناوری کمی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد؛ زیرا اگر این فناوری به همان خوبی که شرکت ادعا دارد باشد، این سؤال مطرح می‌شود که چرا این فناوری میلیاردها دلار توسط یک شرکت معتبر خودرو خریداری نشده است؟ چرا این شرکت در حال حاضر فناوری خود را به صنعت خودرو ارائه نمی‌دهد؟

اگر همه اینها همانطور که نانوم ادعا می‌کند، درست باشد، پس می‌تواند جهش بزرگ بعدی در وسایل نقلیه الکتریکی باشد؛ حتی استفاده از این باتری‌ها در هواپیما که وزن کم در آنها بیش از خودروها اهمیت دارد، منطقی خواهد بود. امید است که در مورد این فناوری در آینده بیشتر بشنویم، زیرا به نظر می‌رسد این فناوری از نظر پیشرفت در وسایل نقلیه الکترونیکی با باتری‌های حالت جامد رقابت کند.