صادرات نانو پلیمرهای سیلیکونی فوق آب‌گریز ساخت ایران به کشورهای آسیایی

بر اساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران، محصولات تولیدی چند شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه محصولات نانو پلیمری و نانو پودرهای فلزی که دارای کاربردهای گسترده در صنایع هوایی، دریایی، خودرو، کشاورزی و الکترونیک هستند، توانسته با بازارهای بین‌المللی رقابت کرده و به کشورهای آسیایی صادر شود.

طبق اعلام ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران (INIC)، نانو پلیمر سیلیکونی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به تعدادی از کشورهای آسیایی صادر می‌شود. این شرکت‌ها محصولات نانو پلیمری، نانو پودرهای فلزی و نانو کلوئیدهای پلیمری را تولید می‌کنند. کیفیت خوب و رقابت بالای محصولات در مقایسه با محصولات مشابه، زمینه را برای صادرات این محصول هموار کرده است.

به گفته مدیر تحقیق و توسعه یکی از این شرکت‌ها، این نانو مواد تولید لایه‌های پلیمری نازک و سطوح فوق آب‌گریز را ممکن می‌سازد. این موضوع باعث می‌شود که این محصولات جهت استفاده در صنایع پلاستیکی، ضد گرد و غبار و ضد مه و هم‌چنین سایر محصولات مرتبط با خودرو مانند افزودنی‌های سوخت و تمیز کننده‌های موتور خودرو و به علاوه در ساخت سموم مختلف مانند سموم دفع آفات مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دارای کاربردی گسترده در صنایع هوایی، دریایی، خودرو، کشاورزی و الکترونیک هستند که به خوبی توانسته با بازارهای جهانی رقابت کند و زمینه صادرات این محصولات را فراهم نماید.

بیش از 200 تن نانو پلیمر سیلیکونی در سال 2018 توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده است. بخش عمده‌ای از نانو مواد تولیدی به دلیل عملکرد رقابتی و قیمت مناسب آن به بازارهای بین‌المللی صادر شده است. گزارش دیگری که توسط INIC منتشر شده است خبر از صادرات تجهیزات آموزشی فناوری نانو و بسته‌های آموزشی مرتبط با آن توسط شرکت توانا به کشورهای آسیایی را می‌دهد که ارز آوری آن در چند سال آینده از چند صد هزار دلار فراتر خواهد رفت.

به گفته مدیر عامل این شرکت، این صادرات به موجب چندین قرارداد که در سال 2015 و بعد از آن منعقد شده است، انجام می‌شود. در سه سال گذشته ده‌ها دستگاه از جمله دستگاه الکتروریسی، دستگاه پوشش‌دهی به روش کند و پاش (sputtering) و تجهیزات وایر بلاستینگ (wire blasting) به موجب بخشی از توافق نامه‌های تجاری بلندمدت صادر شده است.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...