محافظت در برابر اثرات جانبی شیمی‌درمانی با نانوامولسیون دارویی

Therapeutics Solutions International، در حال تشکیل پرونده ثبت اختراع برای دارویی است که از نانوامولسیون برای کشتن همزمان سلول‌های سرطانی و سرعت بخشیدن به بهبود سلول‌های خونی پس از شیمی‌درمانی استفاده می‌کند. این نانودارو از مغز استخوان محافظت می‌کند، سیستم ایمنی را تحریک نموده و مانع از رشد سرطان می‌شود.

شرکت بین‎المللی "راهکارهای درمانی" یا Therapeutics Solutions International، یک شرکت فعال در حوزه نانوپزشکی، اخیراً داده‌های جدید و تشکیل پرونده ثبت اختراعی که قابلیت NanoStilbene و ماده فعال آن، پتروستیل‌بن را در تسریع بهبود سلول‌های خونی پس از شیمی‌درمانی را پوشش می‌دهد، منتشر نمود. نوتروپنی (Neutropenia) تعداد بسیار پایین و غیر عادی نوتروفیل (Neutrophil) (نوعی گلبول سفید) در خون است. این ماده در صورت ازدیاد در خون، خطر ابتلا به عفونت‌های مهلک را افزایش می‌دهد. نوتروپنی اغلب یک عارضه جانبی درمان سرطان با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی است.

در حیوانات تحت درمان با عامل شیمی‌درمانی 5- فلوروراسیل، بازیابی گلبول‌های سفید حیواناتی که NanoStilbene دریافت کرده‌اند، در مقایسه با حیواناتی که دارونما دریافت کرده بودند، بطور قابل توجهی سریع‌تر اتفاق افتاد. نتایج با انواع دیگر شیمی‌درمانی از جمله دوز بالای سیکلوفسفامید و بوسولفان تکرار شد. دکتر جیمز ولتمییر، مدیر ارشد پزشکی این شرکت، گفت: "ما قبلاً گزارش داده‌ایم که NanoStilbene می‌تواند با دوز پایین سیکلوفسفامید، در جهت افزایش واکنش ایمنی و از بین بردن سرطان، هم‌افزایی نماید. این داده‌های جدید، در بسیاری از بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی می‌گیرند؛ به منظور محافظت از بیماران در برابر اثرات جانبی شیمی‌درمانی امکان استفاده از NanoStilbene را تأیید می‌کند. در بسیاری از موارد، بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند، گلبول‌های سفید خون کاهش می‌یابد که این امر باعث انواع مختلفی از بیماری‌های عفونی می‌شود." در حال حاضر، داروهایی نظیر Neulasta و Neupogen برای افزایش گلبول‌های سفید خون در بیماران سرطانی که شیمی‌درمانی می‌کنند استفاده می‌شود. متاسفانه این داروها را نمی‌توان به صورت پیشگیرانه استفاده نمود و از سوی دیگر این داروها بسیار گران‌قیمت هستند. طبق گفته Fierce Pharma، Neulasta در سال ۲۰۱۸، ۳.۸ میلیارد دلار فروش داشته‌است. مهم‌تر از آن، NanoStilbene دارای خاصیت مهارکننده سرطان است، به این معنی که نه تنها به طور بالقوه از عوارض جانبی شیمی‌درمانی جلوگیری می‌کند بلکه باعث افزایش فعالیت شیمی‌درمانی در از بین بردن سرطان می‌شود.

دکتر فنگ لین، مدیر ارشد علمی این شرکت، گفت: "من بسیار تحت تأثیر فعالیت طیف گسترده محصول NanoStilbene قرار گرفتم. یافتن درمانی که همزمان رشد سرطان را سرکوب، سیستم ایمنی را تحریک و مغز استخوان را از سمیت ناشی از شیمی‌درمانی محافظت کند، بسیار نادر است. از آنجا که در حال حاضر NanoStilbene در بازار موجود است، پیش‌بینی می‌کنم که به سرعت توسط بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند مورد استفاده قرار گیرد."

NanoStilbene، نانوامولسیونی از نانوذرات پتروستیل‌بن در محدوده ۷۵ تا ۱۰۰ نانومتر، با غلظت ۲۰۰ میلی‌گرم در میلی‌لیتر است. نانوذرات درمانی، یک روش درمانی در حال ظهور برای سرطان و دیگر اختلالات التهابی به شمار می‌رود. موسسه ملی سرطان، نانوفناوری را به عنوان زمینه‌ای نوظهور با پتانسیل ایجاد انقلابی مدرن در تشخیص، درمان و جلوگیری از سرطان تشخیص داده‌است.

تیموتی دیکسون، مدیر عامل شرکت گفت: " این شرکت نه تنها برای پیشرفت عالی علم بلکه مهم‌تر از آن برای کمک به بیمارانی که گزینه‌های محدودی دارند، تأسیس شده‌است. ما معتقدیم که توسعه NanoStilbene، پتانسیل نسل جدیدی از ترکیبات غیر سمی را ارائه می‌نماید که بصورت همزمان سیستم ایمنی را تحریک می‌کند در عین حال و مانع از رشد سرطان می‌شود."