نسل جدید سلول‌های خورشیدی

شمار چشم‌گیری از مؤسسات تحقیقاتی در کره جنوبی در حال تحقیق بر روی نسل بعدی سلول‌های خورشیدی هستند که باعث افزایش توقعات بازار درباره رسیدن این سلول‌ها به مرحله تجاری‌سازی شده است.

براساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) درباره سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری جهانی در ظرفیت‌های تولید انرژی تجدیدپذیر در طول ده ساله 2010 تا 2019 به 2.60 میلیارد دلار (با سود خالص 3،103.36 میلیارد دلار) رسیده است. در این سرمایه‌گذاری سهم انرژی خورشیدی 1.30 میلیارد دلار (با سود خالص 1.551.81 میلیارد دلار) گزارش شده است که نیمی از کل سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور یون سون‌گیل از دانشگاه ملی چانگمان الکترود موفق به ساخت یک الکترود جدید گرافنی شده‌اند تا سلول‌های خورشیدی پروسکایتی را در دمای پایین تولید کنند. همچنین یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور چوی کیونگ‌جین از دانشکده علوم و مهندسی مواد در موسسه ملی علوم و فناوری اولسان (UNIST) موفق به ساخت یک سلول خورشیدی تاندم جدید با استفاده از چسب‌های رسانای شفاف (TCA) شده‌اند.

الکترود گرافنی ساخته شده توسط تیم پروفسور یون می‌تواند فرآیند ساخت سلول‌های خورشیدی پروسکایت در دمای پایین را تسهیل کند و همچنین می‌تواند ایمنی و بازدهی اقتصادی این سلول‌ها را افزایش دهد.

این تیم تحقیقاتی با جذب کربن از لایه‌های بافر تیتانیوم با ضخامت 10 نانومتر در زیر 100 درجه سانتی‌گراد، گرافن در مقیاس بزرگ رشد دادند. بازدهی و شفافیت سلول خورشیدی پروسکایت ساخته شده به روش انتقال آزاد به ترتیب 14.2 درصد و 26 درصد نسبت به سلول‌های خورشیدی گرافن ساخته شده با فرآیند انتقال جرم بهبود یافته است.

بازدهی سلول خورشیدی گرافن ساخته شده با استفاده از روش انتقال جرم پس از استفاده به مدت 500 ساعت، 20 درصد نسبت به مقدار اولیه کاهش می‌یابد. این در حالی است که بازدهی الکترود گرافنی جدید تولید شده به روش انتقال آزاد تنها 13 درصد کاهش می‌یابد و از لحاظ ایمنی، بعد از 1000 سیکل خمش، 7 درصد انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به سلول خورشیدی گرافنی دارد.