پارچه‌های هوشمند الکترونیکی

دانشمندان استرالیایی موفق شدند پارچه‌ای هوشمند با قابلیت ذخیره انرژی را با استفاده از صفحات گرافن تولید کنند. این پارچه قابل شست و شو و دارای خاصیت آبگریزی می‌باشد و امکان نظارت بر سلامت و عملکرد افراد را می‌دهد. امکان ردیابی محل و وضعیت سلامتی سربازان، نظارت بر خلبانان و هم‌چنین رانندگان از جمله کاربردهای این محصول است.
پارچه‌های هوشمند الکترونیکی

دانشمندان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا موفق شدند روشی مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ساخت سریع منسوجات ساخته شده با دستگاه‌های ذخیره انرژی را ایجاد کنند.

در گذشته پیش بینی می‌شده است که نسل بعدی پارچه‌های ضد آب به کمک لیزر چاپ شده و تنها در چند دقیقه ساخته شوند. این آینده‌ای است که محققان در پشت فناوری جدید الکترونیکی تصور می‌کردند. اکنون این تصور به واقعیت تبدیل شده و تنها در سه دقیقه می‌توان پارچه‌ای هوشمند با ابعاد 10*10 سانتی‌متر ساخت که دارای خواصی هم‌چون آبگریزی و خاصیت کششی است و به علاوه دارای فناوری ذخیره انرژی است. در ساخت این نوع پارچه‌ها از صفحات گرافنی استفاده شده است. با استفاده از این فناوری ابر رساناهای گرافن که دستگاه‌های قدرتمند و ماندگار انرژی هستند و به راحتی با انرژی خورشیدی و سایر منابع انرژی دیگر ترکیب می‌شوند را با لیزر به طور مستقیم روی پارچه‌ها چاپ می‌کنند.

در مرحله اثبات مفهوم، محققان این ابررسانا را به یک سلول خورشیدی متصل کردند و به این ترتیب یک پارچه هوشمند کارآمد و قابل شست و شو تولید کردند. آن‌ها نشان دادند که پارچه هوشمند تولید شده توسط فناوری چاپ لیزر بر ایرادات اصلی سایر فناوری‌های ذخیره انرژی در منسوجات غلبه می‌کند. این پارچه هوشمند تولید شده دارای کاربردهای متنوعی از جمله مراقبت‌های بهداشتی و دفاعی، نظارت بر علائم حیاتی بیماران، ردیابی محل و وضعیت سلامتی سربازان، نظارت بر خلبانان و هم‌چنین رانندگان است. به گفته یکی از محققان این گروه، می‌توان به صورت بی سیم با شخصی که از این پارچه استفاده کرده است ارتباط برقرار کرد و به طور کامل بر وضعیت شخص مورد نظر نظارت داشت.

روش‌های قدیمی مورد استفاده در ساخت منسوجات هوشمند شامل دوخت باتری به پوشاک و یا استفاده از الیاف الکترونیکی بوده است که بسیار دست و پا گیر و سنگین هستند و به علاوه در این روش‌ها محدودیت ظرفیت نیز وجود دارد. در روش‌های قدیمی، چنان‌چه قطعات الکترونیکی با عرق بدن و یا رطوبت محیط تماس داشته باشند، دچار اتصال کوتاه شده و خراب می‌شدند. اما توسط فناوری جدید ارائه شده، پارچه به طور کامل قابل شست و شو است و می‌تواند انرژی لازم برای تأمین یک پارچه هوشمند را نیز در خود ذخیره کند. هم‌چنین می‌توان تنها در چند دقیقه این پارچه هوشمند را در ابعاد بزرگ تهیه کرد.

تولید پارچه‌های هوشمند در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر پوشاک هوشمند با قابلیت‌های متنوع از جمله قابلیت تب نمای نوزاد توسط جوانان و نیروهای نخبه یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان تولید و صادر می‌شود. هم‌چنین محققان پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ موفق به تولید پارچه‌های هوشمند مغناطیسی هوشمند با استفاده از نانو ذرات اکسید آهن شدند. گروهی تحقیقاتی در تهران نیز موفق به ساخت پارچه‌های هوشمند با استفاده از نانو لوله‌های کربنی شده که پارچه تولیدی قابلیت تشخیص انواع فشارها و حرکات را دارد.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...