ساخت نانو خمیر نقره برای جلوگیری از تشکیل بخار روی شیشه

محققان ایرانی موفق به ساخت نانو خمیر رسانایی از ذرات نقره شدند که امکان چاپ در خطوط با عرض و ارتفاع میکرونی روی شیشه انواع وسایل نقلیه را می‌دهد. به این ترتیب بازده سامانه گرمکن شیشه خودرو و سایر وسایل نقلیه زمینی و هوایی افزایش یافته و از بروز حوادث ناشی از عدم دید کافی راننده جلوگیری می‌کند.
ساخت نانو خمیر نقره

تشکیل بخار آب روی شیشه در روزهای سرد سال یکی از چالش‌هایی است که رانندگان با آن رو به رو هستند. محققان ایرانی درصدد رفع این مشکل بر آمده و محصولی جهت رفع این مشکل ساخته‌اند. محققان در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند به فرمول تولید نانو نقره برای جلوگیری از تشکیل بخار آب در شیشه خودروها دست یابند. این محصول تجاری سازی شده و درصدد صادرات به ترکیه نیز می‌باشد.

در روزهای سرد سال به دلیل فرآیند میعان روی شیشه خودرو، بخار آب موجود در داخل تبدیل به مایع شده و با تشکیل قطراتی روی شیشه مانع از دید صحیح راننده و در نتیجه خطراتی می‌شود. این مشکل در شیشه عقب خودرو شدیدتر است، زیرا در شیشه جلو به دلیل وجود بخاری دمای شیشه بالاتر بوده و میعان بخار آب کمتر اتفاق می‌افتد. در حالت معمول خودروسازان با به کار بردن مدارهای گرم‌کن در شیشه عقب خودرو تا حدودی از میعان بخار آب جلوگیری می‌کنند اما این مدارهای گرم‌کن دارای بازده صد در صدی نیستند.

یک شرکت ایرانی دانش بنیان که فعالیت خود را از سال 1392 در زمینه تولید پودرهای در مقیاس نانو و میکرو از فلزات گرانبها آغاز کرده است، موفق به تولید خمیر نقره رسانا شده است که این خمیر قابل استفاده در شیشه عقب خودروها به عنوان گرمکن می‌باشد. اعمال این خمیر به شیشه موجب می‌شود که هدایت الکتریکی افزایش یافته و مقاومت شیشه در برابر الکتریسیته کاهش یابد. این موضوع باعث می‌شود که عملکرد گرمکن موجود در شیشه عقب خودرو افزایش یابد. به علاوه با استفاده از این خمیر، مقاومت به سایش و خراش مکانیکی شیشه نیز افزایش می‌یابد.

این محصول دانش بنیان مورد استقبال 8 شرکت شیشه سازی قرار گرفته است و در سال گذشته، دو تن خمیر نقره به مشتریان تحویل داده شده است. در خمیر نقره تهیه شده با پودر نانوساختار، به علت ساختار نانومتری آن، امکان چاپ با شابلون در خطول با عرض میکرونی و ارتفاع میکرونی دقیق امکان‌پذیر است. استفاده از خمیرهای رسانا از ترکیب فلزات گرانبهای سنگین مانند نقره، علاوه بر امکان استفاده در شیشه خودرو دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشد. این خمیر در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک، ساخت صفحات خورشیدی، مدار الکتریکی موبایل و بیسیم‌ها و هم‌چنین به عنوان مدار گرم‌کن در انواع وسایل حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی کاربرد دارد. محققان این شرکت در حال حاضر به دنبال توسعه بازار خود بوده و درصدد جذب مشتریانی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه هستند.

منبع مطلب
نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...