تولید پره‌های نانویی توربین با مقاومت بالا در ایران

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت پره‌های نانویی توربین با مقاومت بالا در برابر دما و خوردگی شده است که در صنایع مختلف از جمله صنعت هوایی، نفت و حمل و نقل قابل استفاده است. قیمت این پره‌های توربین ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است.
تولید پره‌های نانویی توربین با مقاومت بالا در ایران

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پره‌های نانویی توربین با مقاومت بالا شدند که قابل استفاده در صنعت نفت، نیروگاهی، حمل و نقل، ریلی، هوایی و ... می‌باشد. این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و توانسته در حوزه خودرو، انرژی و سایر حوزه‌ها محصولات و قطعاتی را تولید کند. فعالیت این شرکت به طور خاص در حوزه انرژی است و مشخصاً به تولید توربین‌های گازی می‌پردازد.

این شرکت دانش بنیان در ابتدا توانست ۵۰ قطعه تولید کند و در حال حاضر تعداد قطعات تولیدی به ۱۵۰ قطعه از جمله قطعات توربین‌های ۱۷۰ مگاواتی رسیده است. از سال ۱۳۹۶ محققان این شرکت شروع به تولید پره‌های توربین با فناوری نانو نمودند. این پره‌ها پوشش ۵ میکرونی دارند و می‌توانند دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه را تحمل کنند. عمر این قطعات نسبت به قطعات مشابه دو برابر است، نسبت به خوردگی نیز مقاوم هستند و به علاوه خواص سایشی بهتری نسبت به پره‌های معمولی دارند. تولید این پره‌ها با استفاده از ذرات کروم، آلومینیوم و نیتروژن و توسط روش PVD صورت گرفته است.

از جمله دیگر فعالیت‌های این شرکت، راه اندازی انستیتویی است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک کارهای تحقیقاتی توسط دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در این انستیتو انجام شود. ظرفیت اشتغال این شرکت نیز ۲۵۰ نفر است.

کل بازار توربین‌های گازی در کشور برابر با 500 میلیون دلار است که قابلیت تولید 50 هزار مگاوات برق را دارد و این شرکت ۵۰ درصد این بازار را به دست آورده است.

این شرکت دانش بنیان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور توجه ویژه‌ای به کشورهای همسایه نموده است. به گفته قائم مقام مدیر عامل، کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان می‌توانند ظرفیت برق خود را به واسطه این توربین‌ها دو برابر کنند و صادرات توربین به کشورهای مذکور صورت گیرد. هدف این شرکت فروش قطعات توربین به میزان 12 میلیون دلار در سال است که در حال حاضر موفق به 3 میلیون دلار در سال شده‌اند. قیمت پره‌های توربین تولیدی نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی است. تا کنون ۱۶۰۰ پره توربین نانویی نیز تولید و به فروش رسیده است.

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...