نانوکامپوزیتی که کووید-19 را از بین می‌برد

یک شرکت نانو فناوری در هند فیلم پلی‌اتیلن نانوکامپوزیتی تولید کرده است که فعالیت ویروسی کووید-19 را خنثی می‌کند. از این فیلم می‌توان در کیت‌های PPE، پرده بیمارستان‌ها، روتختی، کفپوش، صفحات دیوار پوش، روکش صندلی و اقلام مشابه استفاده کرد.
نانوکامپوزیتی که کووید-19 را از بین می‌برد

یک شرکت فناوری نانو مستقر در شیواموگا برای مقابله با شیوع عفونت کووید-19 فیلم پلی‌اتیلن نانوکامپوزیتی تولید کرده است. این شرکت محصول خود را آزمایش کرده‌است تا نشان دهد ویروس در مدت کوتاهی پس از تماس با این فیلم خنثی می‌شود.

شرکت اد-نانو تکنولوژیز (Ad-Nano Technologies) این محصول را با همکاری شرکت بالاجی پلی پک (Balaji Poly Pack) توسعه داده است. تولیدکنندگان قصد دارند با استفاده از موادی که ایجاد کرده‌اند تجهیزات PPE تولید نمایند.

محمد عدنان جاوید، مدیرعامل اد-نانو تکنولوژیز گفت که می‌توان از این ورق‌های پلی‌اتیلن برای پوشاندن کف و سایر سطوح در مکان‌هایی مانند بیمارستان استفاده کرد. وی گفت: «هنگامی که ویروس کرونا بر روی محصول ما قرار گیرد، در مدت زمان کوتاهی خنثی می‌شود.» این شرکت که از سال ۲۰۱۳ به محصولات فناوری نانو روی آورده است، محصول خود را از نظر فعالیت ضد ویروسی در مرکز راهکارهای فنی و نوآورانه نساجی (TITSC) در کویمباتور، که یک مرکز آزمایش توصیه شده توسط شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) است، مورد آزمایش قرار داده است.

 

صدور گواهی‌نامه

وینی گانجیزتی، رئیس بالاجی پلی پک گفت که پس از توسعه محصول، این شرکت با ICMR برای صدور گواهینامه تماس گرفت. او گفت: «ما نمونه خود را مطابق دستورالعمل‌های ICMR، در TITSC آزمایش کردیم. نتایج نشان داد که پس از گذشت ۱۰ دقیقه از تماس ویروس با محصول ما، فعالیت آن تا ۳۵.۴۱ درصد و پس از ۳۰ دقیقه به میزان ۶۹.۰۴ درصد کاهش می‌یابد. در عرض یک ساعت فعالیت آن ۸۹ درصد کاهش یافت و بعد از دو ساعت و ۵۴ دقیقه هیچ فعالیت ویروسی مشاهده نشد.»

این مواد می‌تواند برای کیت‌های PPE، پرده بیمارستان‌ها، روتختی، کفپوش، صفحات دیوار پوش، روکش صندلی و اقلام مشابه استفاده شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این ویروس می‌تواند در سطوح مختلف به مدت یک تا سه روز فعال باشد. او گفت: «این مسئله نگران‌کننده است. در حال حاضر ما با استفاده از ضد عفونی‌کننده‌ها در حال مبارزه با این مسئله هستیم. اما این محصول خطر شیوع عفونت را کاهش خواهد داد.»