فراخوان تولید و ساخت پوشش‌های ضد سایش با خواص زیست‌سازگار بر بستر زیرکونیوم

 تولید و ساخت پوشش‌های ضد سایش

زیرکونیم عنصر چهلم جدول تناوبی، در حالت طبیعی یک ساختار منشوری مونوکیلینک کریستالی دارد و بعنوان فولاد سرامیکی مشهور است. زیرکونیم یک فلز درخشان، خاکستری-سفید و نرم است و قابلیت شکل‌پذیری و مفتول شدن را نیز دارد. زیرکونیم یک جامد کریستالی است که می‌تواند بعنوان سنگ قیمتی یا در تجهیزات صنایع پزشکی و دندانپزشکی استفاده شود.

یکی از کاربردهای زیرکونیوم، استفاده بعنوان ماده مقاوم و ضد خوردگی در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی و پزشکی است. زیرکونیوم خواص مقاومتی در برابر حملات خوردگی در برابر انواع ترکیبات از جمله محلول‌های نمکی، اسید و بازهای آلی و معدنی و حتی نمک‌های مذاب از خود نشان می‌دهد. برخی این خواص منحصراً از ویژگی‌های زیرکونیوم و آلیاژهای آن محسوب می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود که هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شدت کاهش پیدا کند. در کنار این ویژگی‌ها، زیرکونیوم و آلیاژهای آن نیز در صورت طراحی دقیق می‌توانند خواص زیست‌سازگاری از خود نشان دهند.

این فراخوان با محوریت توسعه راهکارهایی عملی در ارتباط با «تولید و ساخت پوشش‌های ضد سایش با خواص زیست سازگار بر بستر زیرکونیم» برگزار می‌شود. این ترکیبات باید روی بستر زیرکونیم پوشش‌دهی شوند و محدودیتی برای انتخاب نوع روش پوشش‌دهی وجود ندارد و تنها باید پارامترهای زیست‌سازگاری، ضریب اصطکاک کمتر از 0.2 و زبری سطح 15-25 نانومتر را داشته باشد. از این رو با حمایت “شبکه تبادل فناوری” جهت توسعه این نوع پوشش‌های زیست‌سازگار و معرفی محصول تولیدی به متقاضیان این بخش چالشی با موضوع فوق مطرح گردید.

از کلیه افراد و شرکت‌های فناور که توانایی تولید و ساخت محصول مطرح شده را دارند دعوت می‌شود از طریق پایگاه http://innoten.ir در این چالش ثبت نام نمایند. به دو تیم برگزیده چالش 10 میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود و این تیم‌ها در پایان می‌توانند از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت توسعه محصول خود بهره‌مند شوند.

منبع مطلب
 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.