مبارزه با کووید-19 با استفاده از نانوپوشش خود-ضدعفونی‌کننده

کشورهای اروپایی برای مبارزه با کووید-19 در فضای داخلی از نانوپوشش فتوکاتالیستی استفاده می‌کنند.
مبارزه با کووید-19 با استفاده از نانوپوشش خود-ضدعفونی‌کننده

شرکت نانوفناوری فنلاندی نانوکسی فنلاند (Nanoksi Finland) یک نانوپوشش با قابلیت خود-ضدعفونی‌کنندگی ایجاد کرده‌است که تعداد ویروس‌ها و باکتری‌ها در سطوح را کاهش می‌دهد و کیفیت هوای درون ساختمان را بهبود می‌بخشد. نوآوری تحسین شده بین المللی این شرکت به سرعت محبوبیت پیدا کرده‌است؛ این محصول در حال حاضر در مبارزه با کووید-19 در هزاران مکان در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌است.

این پوشش فتوکاتالیستی که توسط یک شرکت فنلاندی ابداع شده‌است، از فناوری نانو استفاده می‌کند. این محصول در مقابله با اپیدمی ویروس کرونا از مزایای چشمگیری برخوردار بوده است، زیرا مطالعات نشان می‌دهد ویروس کرونا نه تنها به صورت قطرات کوچک عفونت بلکه از روی سطوح نیز منتقل می‌شود.

این پوشش فتوکاتالیستی با استفاده از نور معمولی داخلی، ویروس‌ها، باکتری‌ها، هاگ‌های کپک و دیگر ترکیبات آلی فرار را از بین می‌برد. این پوشش هنگام قرار گرفتن در معرض نور، سطح را ضدعفونی می‌کند. این پدیده را فتوکاتالیز (photocatalysis) می‌نامند.

پاسی کینِنِن دکترای مهندسی و مدیر عامل نانوکسی، می‌گوید: «در فتوکاتالیز، از نور برای شروع یک واکنش شیمیایی استفاده می‌شود که در آن گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر آزادشده با میکروب‌های سطح واکنش نشان داده و آنها را از بین می‌برند. این واکنش به کاتالیزور تیتانیوم دی‌اکسید نیاز دارد. این روش معمولاً برای تصفیه آب و هوا از آلاینده‌های متعدد استفاده می‌شود.»

نانوکسی در کشورهای فنلاند، سوئد، استونی، انگلستان، سوئد، پرتغال، فرانسه و اوکراین فعالیت می‌کند. نوآوری نانوکسی فنلاند به تازگی به عنوان برنده رقابت بین‌المللی Aviation X Lab Accelerate انتخاب شد. Aviation X Lab Accelerate یک پروژه سالانه است که توسط پنج غول هوانوردی جهانی، ایرباس، جی‌ای اوییشن، امارات، تالس و کالینز برگزار می‌شود تا نوآوری‌های جدیدی را به صنعت هوانوردی اضافه کند.

این پوشش ضد ویروس پس یک روز از زمان نصب فعال می‌شود و کار می‌کند. پوشش فتوکاتالیستی را می‌توان به سرعت نصب کرد و هنگامی که خشک شد، یک محافظت نامرئی، انعطاف‌پذیر و تنفس‌پذیر را بر روی سطح ایجاد می‌کند. پوشش فتوکاتالیستی برای هر نوع ماده سطحی مناسب است. تیتانیوم دی‌اکسید که در پوشش‌های فتوکاتالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، غیر سمی و بی‌خطر است.

کینِنِن افزود: «مطالعات نشان می‌دهد که ویروس کووید-19 تا چندین روز در سطوح مختلف زنده باقی می‌ماند. فتوکاتالیز برای ضدعفونی کردن مداوم سطوح بدون استفاده از مواد شیمیایی بسیار مناسب است. علاوه بر پوشش، تنهاچیزی که لازم است، نور است.»