فناوری نانو با استفاده از لباس‌های شما می‌تواند تلفن همراه‌تان را شارژ کند!

یک پروژه تحقیقاتی ۱.۵ میلیون یورویی نحوه تولید انرژی از لباس، که می‌تواند برای تامین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی استفاده شود را بررسی خواهد کرد.
فناوری نانو با استفاده از لباس‌های شما می‌تواند تلفن همراه‌تان را شارژ کند!

در حالی که استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی در حال افزایش است، نیاز به شارژ مکرر و سفتی فیزیکی باتری‌ها، یکی از چالش‌های اصلی برای توسعه آینده باتری‌ها است. در حال حاضر، تیمی از دانشمندان در ایرلند و انگلیس در تلاش هستند تا با بررسی روش‌هایی برای جذب انرژی جنبشی تولید شده از لباس با استفاده از فناوری نانو، این مشکل را برطرف کنند.

این پژوهش بخشی از یک پروژه ۱.۵ میلیون‌ یورویی است که توسط بنیاد علوم ایرلند و شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی انگلستان تامین شده‌است. در این پژوهش محققانی از دانشگاه گلاسگو، انستیتوی فناوری اسلیگو، انستیتوی ملی تیندال و دانشگاه هریوت وات حضور دارند. هدف از این پروژه تبدیل حرکت انسان به برق با استفاده از فناوری نانومولدهای الکتریسیته مالشی (TENG) است که راهی برای برداشت برق از حرکت انسان را فراهم می‌کند. در صورت موفقیت، این مواد می‌توانند در البسه بافته شوند و از طریق حرکات مانند راه رفتن یا دویدن، وسایل الکترونیکی را شارژ کنند.

این تیم گفت که این فناوری می‌تواند در اوایل سال 2027 دسترس قرار گیرد و می‌تواند برای تامین انرژی دستگاه‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های همراه یا مانیتورهای مراقبت‌های بهداشتی پوشیدنی بکار رود.

پروفسور سورش سی پیلای، محقق اصلی ایرلندی پروژه و رئیس گروه تحقیقاتی فناوری نانو و مهندسی زیستی در انستیتوی فناوری اسلیگو، گفت در حالی که مردم به طور فزاینده‌ای از دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند، رایج‌ترین منبع تغذیه مورد استفاده برای این دستگاه‌ها باتری‌های لیتیوم-یون است.

او گفت: « با افزایش سطح عملکرد و کوچک‌شدن دستگاه‌ها متناسب با بدن انسان، تقاضا برای انرژی نیز در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به طرز چشمگیری افزایش یابد. بدن ما یک منبع تغذیه موثر است؛ فعالیت‌های روزمره زندگی مانند پیاده‌روی سریع و یا حرکت عادی می‌تواند با استفاده از روش‌های مبتنی بر نانوفناوری برق تولید کند.»

پیلای گفت که در نتیجه حرکت بدن، مواد TENG متصل به لباس نیز به حرکت در می‌آیند و جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. او گفت که این امر می‌تواند به توسعه نسل بعدی فناوری TENG پوشیدنی با عملکرد بسیار بالا که قادر به تامین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی در عین جلوگیری از نیاز به حمل بسته‌های باتری سنگین است، کمک کند.