همکاری برای ساخت قطعات داخلی خودرو با استفاده از گرافن

یک شرکت ایتالیایی با پرچمداران گرافن برای ساخت بخش‌هایی از قطعات داخلی خودرو با استفاده از گرافن همکاری می‌کند.
همکاری برای ساخت قطعات داخلی خودرو با استفاده از گرافن

اسپاک (SPAC)، یک شرکت متوسط مستقر در ایتالیا که در زمینه تولید منسوجات فنی تخصص دارد، به پروژه G+BOARD پرچمداران گرافن (Graphene Flagship) پیوست که هدف از آن ساخت بخش‌هایی از خودروهای سواری با گرافن و مواد مرتبط است.

محققان G+BOARD قصد دارند بیشتر سیم‌کشی‌های مسی را که در حال حاضر در داشبورد استفاده می‌شود، حذف کنند تا ضمن کاهش وزن و مراحل تولید خودرو، زیبایی، امحاء و قابلیت بازیافت آن را بهبود بخشند. اسپاک در حال توسعه فرمان‌های و داشبوردهای جدید با مواد پایه گرافن است.

در مصاحبه اخیر با پرچمداران گرافن (Graphene Flagship)، کلودیو فارنزنا مدیر تحقیق و توسعه اسپاک گفت که این شرکت در حال ساخت مؤلفه جدیدی است که قادر به گرم کردن دست راننده است. امروزه این عناصر گرمایش با روش سنتی سیم‌پیچ‌های مقاومتی ساخته می‌شوند. با این حال، زمانی که یک سیم قطع می‌شود، سیستم دیگر کار نمی‌کند. همچنین این سیم‌ها نسبتاً حجیم هستند؛ آن‌ها می‌توانند از طریق مواد خارجی قابل مشاهده یا محسوس باشند. اکثر تولیدکنندگان سعی می‌کنند با قرار دادن مواد منبسط، مانند اتیلن پروپیلن دائن مونومر (EPDM) یا سایر پلیمرها، در فرمان ماشین، این مشکلات را برطرف کنند. با این حال، این استراتژی ایده‌آل نیست زیرا مونتاژ فرمان را پیچیده کرده و کارایی حرارتی آن را محدود می‌کند.

اسپاک در حال توسعه قطعات کاملاً بی‌سیم است؛ این برنامه قصد دارد تا بیشتر سیم‌های مسی را حذف کند و از خواص حرارتی و الکتریکی گرافن بهره ببرد. تنها انتهای اتصال باقی می‌ماند، که می‌تواند به راحتی در مناطق کم‌تر حساس فرمان پنهان شود. علاوه بر این، این فرمان جدید به لطف یک سطح ساطع کننده منفرد، که عملکرد آن تحت‌تاثیر وجود بریدگی‌ها و سوراخ‌ها قرار نمی‌گیرد، گرم خواهد شد.

در پروژه داشبورد، فارنزنا به اشتراک گذاشت که اسپاک در حال کار بر روی یک حسگر حساس به لمس است، که از بار الکتریکی جمع شده در پاسخ به تنش مکانیکی اعمال شده بهره می‌برد. در این حالت، زمانی که فرد حسگر را لمس می‌کند، یک جریان الکتریکی تولید می‌شود؛ این توسط الکترونیک تشخیص داده می‌شود، که محرک را هدایت و کشو را باز می‌کند و با استفاده از فناوری جدید نوشتاری لیزری، دکمه‌ها و اتصالات الکتریکی را ترسیم می‌کنند که در ابتدا قابل‌مشاهده نیستند، اما وقتی راننده یا مسافر دست خود را نزدیک داشبورد قرار می‌دهند، نمایان می‌شود. مطالعات انجام‌شده توسط تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) نشان داده‌است که این روشی است که داشبوردهای خودروهای آینده را مشخص می‌کند.

فارنزنا در مورد پیشرفت آنها در پروژه فرمان، گفت که آن‌ها با همکاری Graphene Flagship Partner Nanesa در ایتالیا در حال انتخاب پلیمرهای مناسب برای مقاومت در برابر حرارت هستند. آن‌ها با همکاری شرکای G+BOARD، ضمن رعایت پارامترهای صنعتی در حال ایجاد کامپوزیت‌هایی با فرمولاسیون‌های مختلف گرافن و گرافن اکسید هستند. آن‌ها به دنبال بهترین فرمولاسیون گرافن برای تولید یک فیلم با ویژگی‌های همگن و ضخامت مورد نیاز هستند.

برای این داشبورد، اسپاک برای شناسایی مواد و پلیمرهای مناسب گرافنی با شرکای G+BOARD همکاری می‌کند. یک مخلوط عایق‌بندی لازم است، که به طور گزینش‌پذیر تحت پردازش لیزر اصلاح شود. آثاری که توسط لیزر باقی می‌ماند، به خطوط رسانا یک مدار چاپی تبدیل می‌شود.