پربازده‌ترین مدول‌های خورشیدی از نگاه آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر (NREL)، که به طور منظم نموداری از سلول‌های خورشیدی دارای بیشترین بازدهی در سراسر جهان را منتشر می‌کند، نمودار جدیدی را تحت عنوان "ماژول‌های خورشیدی دارای بیشترین بازدهی" منتشر کرد.

نخستین نمودار بررسی بازدهی برترین ماژول‌های خورشیدی شامل 73 ماژول است، که اولین ماژول ثبت شده مربوط به سال 1988 بوده و این روند تا امروز ادامه داشته است. در این نمودار، ماژول‌های خورشیدی از لحاظ فناوری به 19 دسته مختلف تقسیم شده‌اند. با توجه به داده‌های موجود در این نمودار، کمترین بازدهی در میان برترین ماژول‌های ثبت شده، مربوط به یک ماژول فتوولتاییک آلی با بازدهی 8.2 درصد است که توسط توشیبا تولید شده است، و بیشترین بازدهی مربوط به یک ماژول فتوولتاییک هیبرید چهارپیوندی با بازدهی 40.6 درصد است که توسط دانشگاه نیوساوت‌ویلز طراحی و ساخته شده است.

در این راستا، دین لوی، مدیر گروه عملکرد سلول و ماژول مرکز ملی فوتوولاتیک در آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر، می‌گوید: «محققان، سیاست‌گذاران و افراد فعال در صنعت فتوولتاییک می‌توانند به کمک این نمودار، سیر تکامل و روند فناوری‌های مختلف فتوولتاییک را در مقیاس تجاری بررسی و ارزیابی کنند.» لوی در ادامه افزود: «نمودار بازدهی برترین ماژول‌های خورشیدی، مکمل مشهورترین نمودار آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر، یعنی نمودار بازدهی برترین سلول‌های تحقیقاتی جهان است. اگرچه پیشرفت بازدهی سلول‌های فتوولتاییک در مقیاس تحقیقاتی برای پیشرفت فناوری فتوولتاییک در مقیاس تجاری ضروری است، مزایای این پیشرفت‌ها تنها در عمل به اثبات می‌رسد، یعنی زمانی که این دستاوردها که دارای بازدهی‌های بالایی هستند در تولید ماژول‌های فتوولتاییک مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

علاوه بر نمایش بازدهی فناوری‌های مختلف، رنگ‌بندی‌های این نمودار جدید امکان تشخیص ابعاد ماژول‌ها و مینی‌ماژول‌ها از ماژول‌های بزرگ تجاری را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که ابعاد حدودی ماژول‌ها و مینی‌ماژول‌ها بین 200 تا 800 سانتی‌مترمربع بوده در حالی که ابعاد ماژول‌های بزرگ تجاری به بیش از 14000 سانتی‌مترمربع هم می‌رسد.

لوی و همکارانش در سال گذشته مقاله‌ای به نام « تحلیل تاریخی بازدهی برترین ماژول‌های فتوولتاییک» منتشر کردند، که مبنای ایجاد نمودار جدید بود. این مقاله در ژورنال IEEE Journal of Photovoltaics منتشر شده است. بر اساس این مقاله، تلاش‌های متمرکز بر بهبود ساختار سلول‌های خورشیدی بسیار مهم است، اما باید به این نکته هم توجه شود که در نهایت این پیشرفت‌ها باید در یک ماژول گنجانده شوند.

لازم به ذکر است که هر دو نمودار بازدهی ماژول و نمودار بازدهی سلول همواره در دسترس بوده و حداقل چهار بار در سال به‌روزرسانی می‌شوند. این نمودارها از طریق وبسایت آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر به آدرس www.nrel.gov/pv/ قابل دسترسی هستند.

 

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...