نشانگر تازگی محصولات غذایی با فناوری نانو ساخته شد

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت نانوالیاف حساس به حرارت به عنوان نشانگر تازگی محصول غذایی شدند.
نشانگر تازگی محصولات غذایی با فناوری نانو ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بهاره عمادزاده مجری طرح پژوهشی طراحی و ساخت نانوالیاف حساس به حرارت به عنوان نشانگر تازگی محصول غذایی در خصوص مشخصات این دستاورد پژوهشی بیان کرد: تأثیر دما بر کیفیت و سلامت محصولات غذایی، داروها و ترکیبات بیولوژیکی برکسی پوشیده نیست. شناساگرهای دما - زمان که به‌اختصار TTI خوانده می‌شوند، تجهیزاتی ساده و ارزان برای پایش این تأثیرات محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این شناساگرها می‌توانند به‌صورت برچسب‌های کوچکی طراحی شوند که بیانی بصری از تاریخچه حرارتی محصول نگهداری و توزیع را ارائه دهند.

عمادزاده در خصوص اساس کار این نوع شناساگرها گفت: با استفاده از این شناساگرها مصرف‌کننده می‌تواند تشخیص دهد که آیا محصول غذایی در یک دمای مرجع مشخص تعریف‌شده (بحرانی) در حالت گرما یا سرما قرار داده‌شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: موضوع مهم در خصوص این شناساگرها، پیچیدگی آن‌ها و محدود بودن اطلاعات علمی در خصوص نحوه طراحی آن‌ها می‌باشد که در نمونه تولیدشده در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی سیستم رنگی مناسب جهت تولید این نوع شناساگرها طراحی و در بستری از نانوالیاف قرارگرفته است. سیستم طراحی‌شده قادر است زمانی که دما از ۳۵ درجه سانتی‌گراد فراتر رود، تغییر رنگی مشخص از خود ظاهر کند.

مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه کارایی شناساگر تولیدشده بر روی نمونه پسته طی دوره نگهداری ارزیابی‌شده است، در مورد اهمیت اقتصادی این دستاورد پژوهشی اظهار کرد: قرارگیری شناساگرهای دما- زمان‌بر روی بسته‌بندی، اطلاعات مناسبی را در خصوص نحوه نگهداری محصول در زنجیره تولید تا مصرف به خریدار و یا مراجع نظارتی ارائه می‌کند و سبب ایجاد ارتباطی مناسب میان شرایط محصول و مصرف‌کننده می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از این شناساگرها به‌خصوص در مورد محصولات صادراتی کشور که زمانی طولانی‌تر را طی می‌کنند تا به دست مصرف‌کننده برسند بسیار مفید خواهد بود.

مدیر گروه نانو فناوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تأکید کرد: بومی‌سازی دانش فنی تولید این حسگرها که در انحصار کشورهای معدودی بوده، از مزیت‌های این دستاورد پژوهشی به شمار می‌رود؛ مضاف بر اینکه در پژوهش حاضر، از بستر نانولیفی در تولید شناساگر استفاده‌شده است که درنتیجه زمینه لازم برای افزایش حساسیت آن‌ها فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اجرای این طرح، برنده گرنت پژوهشی ۱۲ هزار دلاری آکادمی جهانی علوم (twas) بوده است افزود: تولید این شناساگرها در کشور می‌تواند به‌عنوان تحولی در صنعت بسته‌بندی محصولات غذایی و دارویی محسوب شود.

امنیت غذایی

فراخوان؛ مشارکت در توسعه امنیت غذایی

چند سالی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال تحقق برنامه‌های مرتبط با بالا بردن امنیت غذا در کشور است. این مهم بارها از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم مورد تاکید قرار گرفته است. همین موضوع هم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم...