تولید روانکار نانو ایرانی با ۱۷ هزار ساعت پایداری

روغن موتورنانویی، نسل جدید روانکارها هستند که یک شرکت دانش بنیان ایرانی فعال درحوزه نانو توانسته روانکارهای نانویی را که حامل نانو ذرات الماس هستند پایدار سازی و به ۱۵ کشور دنیا صادر کند.
تولید روانکارنانو ایرانی با ۱۷ هزار ساعت پایداری

هانی فاضلی مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر تولید کننده روغن موتور نانویی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص این محصول افزود: روانکار نانویی حامل نانو ذرات الماس تولید شده  ۶ تا ۸ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، توان شتاب خودرو را تا ۳۰ درصد  افزایش می‌دهد، از گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو بین ۱۱تا ۳۱ درصد می‌کاهد و طول مدت زمان کارکرد و یا طول عمر روغن موتور را ۲ تا ۳ برابر نسبت به سایر روغن موتورها بالا می‌برد.

وی بیان کرد: مثلا روغن موتور معمولی در یک خودرو در یک شرایط خاص بین ۷ تا ۱۰ هزارکیلومتر کار می‌کند، در همان شرایط با جای‌گذاری این روغن بین ۱۵ تا ۲۰ هزارکیلومتر به راحتی می‌تواند کار کند و از آن استفاده کرد.

مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر ادامه داد: این روغن موتور حامل نانو ذرات الماس در گریدهای مختلف انواع خودروها برای خودروهای سبک، سنگین، بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی تولید شده است.

فاضلی بیان کرد: از سال ۹۰ این محصول تجاری شده است و نزدیک دو سال و نیم کار تحقیقاتی روی آن صورت گرفته، این محصول دارای ثبت اختراع در زمینه پایدارسازی نانو ذرات در روانکار است و استاندارد اجباری دارد. تنها و اولین شرکت دارنده تاییدیه ستاد توسعه فناوری نانو (نانو مقیاس) در زمینه تولید روغن موتورهستیم.

وی گفت: سال ۹۵ و ۹۶ صادر کننده برتر محصولات نانویی شدیم و در سال ۹۶ رتبه اول صادرات محصولات نانویی در زمینه خودرو و رتبه هشتم فروش محصولات نانویی را در کشور داشتیم.

مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر در خصوص نحوه عملکرد این محصول افزود: نانو ذرات در روغن موتور وارد شده و این نانو ذرات یک لایه فیلم مقاوم بین جداره سیلندر و پیستون ایجاد می‌کند و به این صورت انگار که بر روی سیلندر و پیستون ماشین یک پوشش جدید ایجاد کرده است. این باعث می شود ضریب اصطکاک درون سیلندر و پیستون یک خودرو که در آن بیشترین عملیات روانکاری صورت می‌گرفته تا نزدیک ۹۰ درصد ضریب اصطکاک کاهش پیدا کند، ضریب اصطکاک زمانی که کاهش پیدا می کند به این صورت است که انرژی مصرفی خودرو نیز کم شده است.

وی ادامه داد: سوختی که برای حرکت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد مقداری از آن صرف اصطکاک می‌شود، با روغن موتور نانویی این اصطکاک گرفته شده واین نیرو بر توان سرچرخ موتور افزوده شده و موجب می‌شود شتاب خودرو بیشتر شود. صدای موتور کاهش پیدا می‌کند و به موجب آن نیز مصرف سوخت کاهش پیدا می‌یابد.

فاضلی گفت: ما در تولید این روغن موتور نانو ذرات الماس که نانو ذرات بسیارخاص و پیچیده هستند را پایدارسازی کرده‌ایم، یعنی به این صورت که نانوذرات مصرفی در درون روانکارها تجمع پیدا نکنند و این ذرات ریز بهم نچسبند و ته نشین نیز نشوند، چرا که اگر در ته ظرف ته نشین شود و ذرات به هم بچسبند بزرگ می‌شوند و به موتور خودرو آسیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه این نانو ذرات موجب می‌شود طول مدت زمان کارکرد روغن موتور افزایش پیدا کند و خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد، افزود: روغن موتور نانویی نسل جدید روغن موتور در دنیاست و فناوری نانو تمام محصولات در زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرارداده ودر تمام لوازم مصرفی و نیاز روزمره ما را تحت تاثیر می‌گذارد.

مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر یادآور شد: شعار ما این است که در کالاهای های‌تک که نانو نیز یکی از فناوری‌های نوین است و در این تقسیم بندی قرار می‌گیرد، مصرف کننده باید خودش پی به خواص آن ببرد نه اینکه من تولید کننده به آن بگویم که چه خواصی دارد، باید مصرف کننده کالا را استفاده کند و به راحتی خواص را لمس کند، این یک کالای های‌تک با فناوری نوین است که محصولات نانویی نیز جزیی از آن است.

فاضلی در خصوص تشخیص روغن موتور نانویی از غیرنانویی گفت: اینکه بخواهیم از نظر ظاهری روغن موتور نانویی را از غیرنانویی تشخیص دهیم غیرممکن است، چرا که ذرات نانو به قدری ریزهستند که نه با چشم و حتی با دستگاه‌هایی از قبیل میکروسکوپ نیز نمی‌توان این ذرات را دید.

وی گفت: درحال حاضر این محصول به ۱۵ کشور از قبیل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، کوزوو، ایتالیا و عراق صادر می شود. با توجه به اینکه دانش فنی این محصول برای خودمان است، با شرکت نفت برزیل در سال ۲۰۱۴ همکاری کرده‌ایم و دانش فنی خود را به این شرکت فروخته‌ایم.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه درگذشته اغلب محصولاتمان را در کشور تحت لیسانس فلان شرکت تولید می‌کرده‍ایم، افزود: اما امروز این افتخار وجود دارد که ما لیسانس تولید این محصول را فروخته‌ایم و دیگران تحت لیسانس ما هستند، بخش پایدارسازی و فرمولاسیون ما در دنیا انحصاری است.

وی ادامه داد: در دنیا روغن موتورهای نانویی تولید می‌شود اما تا این اندازه که نانو ذرات الماس تا این مقدار یعنی مدت زمان ۱۷ هزار ساعت پایدار باشد و این خواص را داشته باشد فعلا نیست.

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.