استفاده از فناوری برداشت انرژی برای ایمن‌سازی جاده‌ها

یک حسگر هوشمند سازگار با محیط زیست برای برداشت انرژی می‌تواند با شناسایی رفتار خطرناک راننده به ایمن‌تر شدن جاده‌ها کمک نماید.
استفاده از فناوری برداشت انرژی برای ایمن‌سازی جاده‌ها

نانومولدهای الکتریسیته مالشی (TENGs: Triboelectric Nanogenerators) یک فناوری در حال ظهور است که انرژی مکانیکی آزادشده موجود از طریق فعالیت‌های روزانه افراد را برداشت می‌کند.

در پژوهشی که در Nano Energy منتشر شد، مهندسان دانشگاه ساری انگلستان نشان دادند که چگونه می‌توان از لیوان‌های پلاستیکی بازیافت‌شده و ضایعات پیله ابریشم برای تولید یک حسگر خود-نیرو (self-powered) سازگار با پوست و نرم استفاده کرد که می‌تواند برای حس کردن فعالیت‌های انسانی مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که این حسگر با یک سیستم هوش مصنوعی جفت شود و در تنظیمات اتومبیل اعمال شود، می‌تواند روند رانندگی خطرناک، از جمله زمان واکنش کُند ترمز را نشان دهد. حسگر بسیار انعطاف‌پذیر و زیست سازگار می‌تواند به عنوان یک وسیله پوشیدنی روی لباس به کار رود یا درون پارچه فرمان، بوق، دنده و پدال ترمز قرار گیرد. در آزمایش‌ها، این حسگر موجب بازخورد بی درنگ و عملکرد سریع راننده در لحظه شد که به سیستم هوش مصنوعی اجازه محاسبه عملکرد را می‌داد.

دکتر باهاسکار دودم، نویسنده اصلی پژوهش و همکار تحقیقاتی در موسسه فناوری پیشرفته دانشگاه ساری انگلستان، گفت: «همه ما از اینکه چطور هوش مصنوعی بر روی وسایل الکترونیکی مصرفی آینده تأثیر خواهد داشت هیجان‌زده هستیم، اما این آینده نیز باید با محیط سیاره ما سازگار باشد. فناوری حسگر هوشمند مبتنی بر ابریشم بازیافتی ما اشاره‌ای است به آنچه انتظار می‌رود در آینده پدید آید و ما معتقدیم با حمایت صنعت، به زودی می‌توانیم آن را به بازار عرضه نمائیم.»

پروفسور راوی سیلوا، مدیر ATI، گفت: «در حالی که در این مورد، ما حسگرهای خود را برای نظارت بر رفتار راننده آزمایش کردیم، معتقدیم که کاربرد ایده‌آل فناوری این حسگر هوشمند خود-نیرو در خودروهای بدون راننده در آینده و سایر سیستم‌های اتوماسیون انقلاب صنعتی چهارم پدیدار خواهد شد. این پروژه پیشرفته سازگار با محیط‌زیست با همکاران بین‌المللی در موسسه فناوری پیشرفته الهام‌بخش ما بود تا همچنان به دنبال راهکارهایی برای مشکلات دنیای واقعی جامعه باشیم.»

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.