افزایش عمکرد و کاهش صدای موتور با روغن روانکار تقویت‌شده با گرافن

شرکت گرافن-ایکس‌تی، افزودنی روغن روانکار تقویت‌شده با گرافن را برای موتورها تولید می‌کند.
افزایش عمکرد و کاهش صدای موتور با روغن روانکار تقویت‌شده با گرافن

محققان در شرکت گرافن-ایکس‌تی (Graphene-XT) یک افزودنی جدید روغن روانکار بر پایه گرافن را برای موتورهای دیزلی و بنزینی در خودرو و یا موتورسیکلت تولید کرده‌اند.

گرافن-ایکس‌تی با وارد کردن گرافن به روغن روانکار، دریافت که هم عملکرد و هم پایداری آن بهبود یافته‌است و منجر به فشرده‌سازی بیشتر و فرسایش و از هم گسیختگی کم‌تر در بخش‌های موتور خودرو و یا موتورسیکلت می‌شود.

سیمون لیگی، مدیر عامل گرافن-ایکس‌تی، توضیح داد: «افزودن گرافن ویژگی‌های تریبولوژی را بهبود می‌بخشد و آن را برای محیط‌های دارای فشار و استرس بالا مناسب‌تر می‌سازد. اما فواید گرافن به این مورد محدود نمی‌شود. گرافن خواص انتقال حرارت خوبی دارد که برای ایمن‌سازی روان‌کننده‌ها در دماهای بالاتر ضروری است. همه این عوامل در کنار هم، باعث کاهش صدای موتور و مصرف سوخت می‌شوند.»

محققان گرافن-ایکس‌تی برای اثبات کارایی، روان‌کننده مبتنی بر گرافن را به موتور به یک موتورکراس اضافه کردند. سپس یک موتورسوار آن را برای چرخش در پیست موتورکراس مورد آزمایش قرار داد. بازخوردی که او از این آزمایش به دست آورد، همان نتیجه‌ای بود که در آزمایشگاه مشاهده شده بود؛ روغن تقویت شده با گرافن سر و صدای کمتری تولید می‌کند و عملکرد بهتری دارد.

لیگی افزود: «موتور موتورکراس تحت فشار زیادی است و در نتیجه به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارد و گاهی اوقات لازم است تا هر سه ساعت روغن تعویض شود. این محک سختی برای گرافن بود، اما به وضوح نشان داد که محصول ما کارایی لازم را دارد. این افزودنی برای کاربران مختلف مانند ماشین‌ها و کامیون‌های سبک برای ارزیابی عملکرد بلند مدت تحت ارزیابی است.»

امانوئل کرسینی، مشاور مالی گرافن-ایکس‌تی که در زمینه این روغن نیز فعالیت می‌کند، گفت: «این محصول به صورت تجاری در نیمه اول سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد و امیدوارم این اولین محصول ما باشد.»

 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.